Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine

Pori-Helsinki-henkilöliikenne ei välttämättä riitä pelastamaan Porin lentokenttää– pitäisikö katseet kääntää Pori-Rauma-lentokenttään?

Olen viime päivinä saanut muutaman kerran perustella, miksi vastasin Satakunnan Kansan vaalikoneen väitteeseen ”Porin ja Helsingin välinen lentoyhteys on välttämätön” eri mieltä, ja Ylen vaalikoneen väitteeseen ”Porin lentokentän henkilöliikenteen tukeminen olisi rahan haaskausta” jokseenkin samaa mieltä. Perusteluni on varsin selvä. Jos Pori-Helsinki-henkilöreittiliikennettä ei saada liiketaloudellisesti kannattavaksi, jossakin vaiheessa julkisyhteisön, kuten Porin kaupungin tai Suomen valtion, tulee se myös myöntää. Minusta tämä hetki on nyt. Mikäli Satakunnan liike-elämä ei lähde mukaan turvaamaan kyseessä olevaa yhteyttä, kannattamatonta liiketoimintaa ei pidä tukea verovaroin. Jokainen ymmärtää kyllä sen, mikä merkitys tällä yhteydellä on Satakunnan talouselämälle muun muassa jatkoyhteyksien takia Eurooppaan, mutta juuri sen takia satakuntalaisten yritysten pitää sitoutua sen käyttämiseen. Porin lentokentän tulevaisuudelle Pori-Helsinki-henkilöliikenne ei kuitenkaan ole elinehto. Porin lentokentän olemassaolo ja Suomen Ilmailuopiston säilyminen Satakunnassa voidaan turvata tekemällä Porin lentokentästä Suomen lentorahtiliikenteen keskus. Porin lentokenttä mahdollistaa isojenkin lentokoneiden laskut ja nousut. Porin lentokentän “vierestä” kulkevat valtatiet 2, 8 ja 11 sekä rautatie. Siirto lentokoneesta pyörille (kumi tai teräs), tai toisinpäin, olisi vaivatonta. Porin kentän ympäriltä löytyy myös tilaa rahdin käsittelyyn, joko valmiiksi rakennettuna tai tonttimaana. Syväsatama ei ole kaukana. Lentorahtiliikennetta ei nimittäin tänä päivänä sen merkityksestä huolimatta arvosteta tarpeeksi. Sitä pidetään jopa matkustajaliikenteen tulppana. Kansainvälistä lentorahtia kuljetettiin vuonna 2018 Suomessa kuitenkin noin 205 000 tonnia, josta Helsinki-Vantaan-lentokentän osuus oli noin 195 000 tonnia. Kotimaista lentorahtia kuljetettiin yhteensä noin 2 500 tonnia. Noista luvuista löytyy, ja on saatavissa, turva Porin lentokentän säilymiselle. Ja mitä jos alkaisimme puhua Pori-Rauman-lentokentästä ja sen kehittämisestä? Jouni Lehtimäki oikeustieteen lisensiaatti, Kosovon Suomen kunniakonsuli, eduskuntavaaliehdokas (kok.), Pori