Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Ulvilaan tarvitaan puolivaloilla tehtyjen ratkaisujen sijaan uusi eritasoliittymä

Ulvilassa valtatie 2:n ja Haistilantien liittymän siirtäminen Porin suuntaan ja rakentaminen eritasoliittymänä on malli, joka helpottaisi merkittävästi liikenteen sujumista valtatiellä, Pori-Tampere-radalla ja Ulvilan Rantavainion ja Kettumetsän teollisuusalueella. Nykyisessä, toteutettavassa Elyn mallissa Haistilan liittymää siirretään Porin suuntaan noin 30 metriä, ja samaan liittymään siirtyy liikenne Ulvilan Kettumetsän teollisuusalueelta. Haistilasta ja Kettumetsästä tuleva raskas liikenne tulee yksikaistaisena valtatie 2:lle, mikä tarkoittaa valtatien liikenteen sumppuuntumista aina tielle tulleen raskaan ajoneuvon perään. Kettumetsässä on soranottoa, suuri kierrätysmateriaalien vastaanottoterminaali ja romuliikkeitä, minkä takia päivittäinen rekkaliikenne alueelta on suurta. Jos Ulvilaan rakennettaisiin uusi eritasoliittymä Haistilan risteyksestä 400 metriä metriä Porin suuntaan niin, että se alittaisi myös rautatien, voitaisiin Ulvilassa poistaa seitsemän rautatien tasoristeystä ja viisi tieliittymää kakkostielle. Suunnitelmaan kuuluu, että Rantavainion alueelta jatkettaisiin tietä aikaisempien suunnitelmien mukaisesti radan itäpuolella uuteen eritasoliittymään ja Järvikyläntiehen saakka. Tällä ratkaisulla helpotettaisiin teollisuusalueen yritysten, muun muassa Cimcorpin ja Satamaidon, liikennettä merkittävästi. Elyn nykyisessä mallissa ei ole lainkaan mietitty raskasta liikennettä ja Ulvilan teollisuuden tarpeita. Esimerkiksi Kettumetsän alueelta Porin suuntaan menevä raskas liikenne tuskin kääntyy uuteen liittymään odottelemaan pääsyä valtatie 2:lle, vaan liikenne jatkuu nykyiseen tapaan Pitkärannantietä ohi Ulvilan koulukeskuksen Yrjön ympyrään, Friitalan eritasoliittymään ja sitä kautta valtatielle. Tietysti uusi eritasoratkaisu on Elyn mallia kalliimpi, mutta puolivaloilla ajaminen on kokonaisuuden kannalta paljon kalliimpaa. Nyt tehdään ratkaisu, joka ei toimi kunnolla. Haistilan risteyksen uudistamiseen käytettävällä rahalla olisi saatu pitkä pätkä nelikaistaista tietä Nakkilaan saakka. Valitettavasti meillä tuntuu olevan sellainen henki, että käsketään olemaan hiljaa ja tyytyväinen siihen, että edes jotakin saadaan. Yhden risteyksen mallin sijasta keskeinen hanke pitäisi olla valtatie 2:n nelikaistaistaminen Harjavaltaan saakka. Porin ja Rauman välinen valtatie 8 olisi pitänyt nelikaistaistaa jo vuosia sitten. Nyt rakennettiin Niittymaalle uusi liittymä, jonka vaikutukset liikenteen kokonaisuuden kannalta jäivät olemattomiksi. Toimivat liikenneyhteydet ovat Satakunnan elinkeinoelämän kehittymisen elinehto. Valitettavasti maakunnan pääkaupunki ei ole pystynyt hoitamaan vetovastuutaan, ja maakunnan kansanedustajien edunvalvonta on ollut löperöä. Kun muut maakunnat vetävät raakasti kotiinpäin, meidän edustajamme nyökyttelevät nöyrinä vieressä. Kirjoittaja on maanrakennusyrittäjä Ulvilasta