Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Ei irti leikattua elintä ilman ruumista – Laura Pietiläisen maalauksissa kuolema saa makeat värit

Kuvataide Laura Pietiläinen: Growth 6.10. saakka. Galleria 3h+k, Yrjönkatu 4, Pori, avoinna ke-pe 12-18, la-su 11-16. Leonardo da Vincin (1452-1519) Työpäiväkirjojen mukaan taiteilija todisti vanhan miehen rauhallista kuolemaa ja teki tälle sen jälkeen ruumiinavauksen. Piirroksissa tutkitaan maksan rakennetta ja sen kautta kulkevaa, oksiston kaltaisesti haarautuvaa verisuonistoa. Laura Pietiläisen (s. 1994) maalaukset Galleria 3h+k:ssa jatkavat taiteellisia tutkimusmatkoja ihmisen sisälle. Viime vuonna Satakunnan ammattikorkeakoulusta kuvataiteilijaksi valmistunut Pietiläinen aloitti ruumiiden ja lihan kuvaamisen jo opiskeluaikoinaan. Uudet maalaukset loistavat koralliriuttojen heleissä väreissä. Lohenpunaiset ja pinkit muodot kohoavat valoisasta turkoosista tai hennon lilasta taustastaan. Kuvat eivät pyri tieteelliseen tarkkuuteen, mutta jonkinlainen tautiopillinen viehtymys niitä kannattelee. Muodot ja teosnimet viittaavat sisäelimiin. Maalaukset esittävät mielikuvituksellisia näkyjä keuhkoista, munuaisista ja kasvaimista. Keskeisenä innoittajana esiintyy teratooma, joka pesiytyy esimerkiksi kiveksiin tai munasarjoihin. Teratooma-kasvaimella on painajaisia villitsevä kyky tuottaa monimuotoista solukkoa. Maalauksissa se näkyy oudoissa paikoissa kasvavina karvoina, hampaina ja talipalloina. Pietiläisen maalaukset eivät kuitenkaan herätä inhotusta. Elimiä ja kasvaimia kuvataan kuin uhkeita kukkia asetelmamaalauksissa. Untitled (brest tissue) -teoksen rintakudos avautuu eksoottisena orkideana. Kidney -teoksessa solukot kasvavat muodostelmassa, joka näyttää siltä kuin sinisiipinen perhonen etsisi ravintoa hedelmäkulhosta. Kuitenkin, kun kuvataan kasvainten asuttamia sisäelimiä, myös kuolema on läsnä. Joka kolmas suomalainen sairastaa syövän jossain vaiheessa elämäänsä ja vaikka moni paranee, syöpä on toiseksi yleisin kuolinsyymme. Suomalaisten pelkoja kysyttäessä oma ja läheisen kuolema tai vakava sairastuminen nousevat kärkisijoille. Pietiläisen maalausten pastellinen värimaailma luo oudon, kepeän hyväntuulisen kontrastin kasvainten herättämille kohtalokkaille ajatuksille. Näyttelyn nimikin on Growth eli kasvu. Elimet on maalauksissa irrotettu kehostaan, mutta niissä viipyy vielä tuoretta kosteutta. Tämä on asetelmamaalauksen ikiaikainen paradoksi. Nature morte ylistää kuolleiden eliöiden elinvoimaa.