Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu MM-kiekko Eurovaalikone Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri Eurovaalitulos

Ammatillinen koulutus on väylä jatko-opintoihin

Korkeakoulujen opiskelijavalinta uudistuu vuonna 2020, mikä käytännössä tarkoittaa, että ylioppilastutkinnon ja ammatillisen perustutkinnon arvosanojen painoarvo kasvaa opiskelijavalinnoissa. Pitkäaikaisena tavoitteena on ollut nopeuttaa nuorten ikäluokkien siirtymistä toiselta asteelta korkeakoulutukseen. Tarkoituksena on päästä eroon välivuosista, tehdä alavalinnat osuvimmiksi ja tuoda korkeakoulutarjontaa paremmin esille. Korkeakouluopintoihin toivotaan nuorempia opiskelijoita, nykyisin jatko-opintoihin siirrytään vasta 24-vuoden iässä. Suomalaisen koulutuspolitiikan perusperiaatteita on yksilön mahdollisuus elinikäiseen oppimiseen erilaisilla koulutuspoluilla. Koulutusjärjestelmä ei saa estää koulutusasteelta toiselle etenemistä aiemmista koulutusvalinnoista johtuen. Erilaiset pohjakoulutukset, mukaan lukien ammatilliset tutkinnot ja ulkomaiset tutkinnot, tuottavat kelpoisuuden korkeakouluihin. Joustavuus ja sujuvat reitit koulutusasteiden nivelvaiheissa ovat myös opiskelijan etu. Yhteistyö, päällekkäisyyksien karsiminen ja opintopolkujen nivelvaiheiden sujuvoittaminen ovat juuri niitä asioita, joita ammatillisen koulutuksen reformi edellyttää. Valtiovalta vaatii ammatilliselta koulutukselta yhteistyötä niin työelämän kuin korkeakoulujen kanssa ja korkeakouluilta puolestaan sitä, että opinnoista valmistutaan ja työelämään siirrytään aiempaa nopeammin. Erilaisissa hankkeissa on kokeiltu polkuja ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluihin. Parhaimmillaan ammatillisen ja ammattikorkeakoulun jatkoväyläopinnot lyhensivät opiskeluaikaa jopa vuodella. Näissä opinnoissa suoritusten karttumisen lisäksi opiskelijat näkivät, mitä kaikkea alalla voikaan tehdä, ja että he selviytyvät korkeakouluopinnoista. Opiskelijalla on oikeus hakea amk-opintoihin erillishaun kautta, kun hän on suorittanut 30 opintopistettä. Koulutuksen tulee mahdollistaa jatkuvan oppimisen, osaamisen päivittämisen ja uudelleen työllistymisen, sekä edistää maahanmuuttajien kotoutumista. Yhteiskunta ja työelämän vaatimukset muuttuvat kovaa vauhtia. Yhä tärkeämpää on, että saadaan välineitä osaamisen jatkuvaan päivittämiseen. Ammatillisten oppilaitoksien, lukioiden ja korkeakoulujen yhteistyössä pystytään luomaan käytännöllisiä polkuja oppijoiden tarpeisiin. Koulutusyhteistyö vahvistaa alueellista kehitystä sekä vetovoimaisuutta, samalla se mahdollistaa opiskelijan kiinnittymisen asuinalueelleen. Henry Merimaa lehtori, eläkeläinen, eduskuntavaaliehdokas (vihr.) Pori Teija Österlund lehtori, eduskuntavaaliehdokas (vihr.), Pori