Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Porin seudun valtatieväylät päivitettävä nykyaikaan – harvan maakuntakeskuksen pääohitusväylillä körötellään kirkonkylien risteysalueiden nopeuksilla

Päättyneellä talvilomalla kotimaan valta- ja kantatieverkostoa pitkin ajellessa oli näin porilaisena ikävä todeta, että moneen pienempään maakuntakeskukseen on viimeisen kahden vuosikymmenen aikana rakennettu varsin toimivat ohitustiet ja liikennevirtoja ohjaavat ajanmukaiset keskustan sisääntuloväylät. Maanteitse Poriin etelästä tai pohjoisesta saavuttaessa on sitä vastoin vaikea uskoa, että ollaan ajamassa Suomen seitsemänneksi suurimman seutukunnan ytimeen. Harvan maakuntakeskuksen pääohitusväylillä körötellään nykyään 60-70 km/h nopeuksilla. Tällaiset nopeudet kuuluvat valtateillä kirkonkylien risteysalueille. Länsitie oli 1980-luvulla edistyksellinen ohitusväylä, mutta nykyisellään auttamattoman vanhentunut muun Suomen vastaavaan infrastruktuuriin verrattuna. Söörmarkkuun valmistui hiljattain erittäin tarpeellinen tasoristeys, mutta valtakunnallista standarditasoa vastaisi nelikaistayhteyden välitön jatkaminen Söörmarkun risteyksestä Luvialle. Porin ja Rauman välin liikennemäärät olisivat puolestaan riittävät jopa moottoritiestatukseen, ainakin jos vertailukohteena on vaikkapa moottoritie Kemi-Tornio tai Kuopio-Siilinjärvi. Kakkostien vuosituhannen vaihteessa kesken jäänyttä nelikaistaistamista olisi ehdottomasti jatkettava Friitalasta edelleen Harjavaltaan. Tällöin maakuntamme keskiosistakin olisi nopeampi tieyhteys maakuntakeskukseen ja päinvastoin. Alvar Aallon lähes unohduksiin jäänyt yhtenäinen Kokemäenjokilaakson nauhakaupunkiajatus olisi näin päivitettävissä nykyaikaan. Todella ”isosti” ja hyvin epäsatakuntalaisittain ajateltuna valtatie 2 voisi olla mahdollista nelikaistaistaa Porista jopa Pihlavan risteykseen, lähes Yyteriin ja satamaan asti. Jos tällaisia tiehankkeita on nähty ja toteutettu jo muualla Suomessa, miksei myös meillä? Porin kaupunki uutisoi viime viikolla Honkaluodon yritysalueen laajentamisesta. Tämän hyvän uutisen jatkoksi toivoisi myös jo kauan suunnitelmissa ollutta, valtatiet 11 ja 8 yhdistävän tieosuuden rakentamisen pikaista aloittamista. Toimiva valtateiden ohitustieverkosto keskustan sisäänajoväylineen ovat kaupungin käyntikortti liikennöitävyyden, vetovoiman ja liikenneturvallisuuden näkökulmista. Porin seudulla ei ole mitään syytä jättäytyä syrjäiseksi liikenteen umpiperäksi, vaan sen tulee lunastaa kokoluokkaansa vastaava asema valtakunnallisessa tieliikenteen kehittämisessä ja määrärahojen jaossa. Heikki Honkanen Valtiotieteiden maisteri, Pori