Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Lastensuojeluko koulupolitiikan perusteluksi?

Huhdan koulun rehtori ja Eurajoen kunnanhallituksen puheenjohtaja Vesa Jalonen (kesk.) otti 29.9. 20 kunnanvaltuustossa kantaa muun muassa lastensuojelun kustannusten johdosta esitettyyn lisätalousarvioon. Jalonen esitti, kuinka Eurajoella on alueellisia ja rakenteellisia eroja kouluihin liittyen: ”vanhan Eurajoen puolella on ollut kattava ja laaja kouluverkko, on pieniä yksiköitä”. Hän painotti pienten koulujen merkitystä sillä perusteella, että niissä ongelmiin pystytään puuttumaan ajoissa. Kokous on nähtävissä kunnan youtube – kanavalta. Valtuuston kokouksessa toivoisi johtavien luottamushenkilöiden pitäytyvän tosiasioissa, vaikka tilanne tarjoaisi mahdollisuuden omien poliittisten näkemysten vahvistamiseen. Hallituksen puheenjohtajan kommentit loivat tarpeetonta ja vääriin asiayhteyksiin perustuvaa vastakkainasettelua eri alueiden ja koulujen välille. Samalla ne väheksyivät kuntamme suuremmissa kouluissa tehtävää työtä. Ennen kaikkea ne jättivät huomiotta lasten ja perheiden hädän, jonka olisi pitänyt olla keskustelun keskiössä. Ei ole asiallista verrata koulujen oppilasmääriä ja lastensuojelun asiakkuuksia. Koulun päätehtävä on opettaa lapsia opetussuunnitelman mukaan. Kunnan sosiaalityöntekijät auttavat perheitä, joissa elämän raamit ovat hukassa. Perheiden on saatava apua ongelmiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tässä kouluilla on oma osansa ja työtä tehdään kaikissa kuntamme kouluissa monin tavoin. Tämän esille tuominen on tärkeämpää kuin omien ihanteiden sokea läpirunnominen. Lasten mahdollisiin ongelmiin puututaan ja heidän hyvinvointinsa varmistetaan myös isommissa yksiköissä. Muun väittäminen ajaa lapset eriarvoiseen asemaan. Alle 20 oppilaan opetusryhmät ovat pääosin todellisuutta myös isommissa kouluissamme. Väitämme, että jokaisessa luokassa toimii asiantunteva opettaja, joka pystyy ottamaan huomioon lapset. Opettaja on osa moniammatillista ryhmää. Siinä lapsista huolehtivat myös koulunkäynnin ohjaajat, erityisopettajat, kuraattorit ja kouluterveydenhuolto. Ryhmä toimii isommissa kouluissa joustavammin ja luontevammin kuin kyliin sirotelluissa yksiköissä. Jos pienet opetusryhmät ovat hallituksen puheenjohtajan mielestä avain lasten hyvinvointiin, on hyvin erikoista, ettei siihen löydy valtuustosopimuksen vuoksi rahaa myös isompien koulujen kaikkien luokkien osalta. Pienissä kouluissa on ikäluokkia, joissa opiskelee vain muutama oppilas. Isommissa kouluissa on 23 oppilaan luokkia, joissa opettajien ja oppilaiden yhteistyö toimii hienosti. Niissä opitaan sosiaalisuutta oman ikäisten kesken ja toisen huomioon ottamista ryhmässä, jossa on paljon erilaisia persoonia. Elämän taitoja voi oppia monin tavoin. Myös pettymykset kuuluvat lapsen arkeen. Yhteisöllisyyttä vahvistamalla rakennamme turvaverkkoa ja hyvää elinympäristöä lapsillemme. Luottamushenkilöinä meidän tulee luoda yhtenäisyyttä kuntaamme ja luottamusta kunnan viranhaltijoiden ja työntekijöiden tekemään arvokkaaseen työhön, ei aiheuttaa huolta arvottamalla oppimisympäristöjä. Poliitikoilla saa ja pitää olla mielipiteitä, mutta puheenjohtajan tulisi muistaa asemansa koko kuntaa edustavana henkilönä. Kirjoittaja kirjoittaa koko Eurajoen kokoomuksen valtuustoryhmän puolesta. Hän on ryhmän puheenjohtaja.