Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Polttoaineiden hintojen nousu koettelee kuljetusalaa – "Öljyn hinta vaihtelee, mutta asetetut verot säilyvät"

Liikennepolttoaineiden hinnat nousevat elokuun alussa veronkorotuksen johdosta. Bensiinin litrahintaan veronkorotus tekee nettohinnan pysyessä ennallaan noin 6,3 sentin ja dieselin litrahintaan noin 6,9 sentin korotuksen. Valmisteverot nousevat vuositasolla noin 250 miljoonalla eurolla. Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä ei halua spekuloida bussilippujen mahdollisella hintakehityksellä, mutta toteaa polttoaineen olevan linja-autoyrityksille noin 20 prosentin erä kokonaiskustannuksista. Veronkorotusta Mäkilä pitää juuri nyt erityisen vahingollisena. – Ollaan epidemian jälkeisessä kysyntäkatovaiheessa, eli kyse ei ole pelkästään polttoaineen hinnasta, vaan yleistilanteesta, Mäkilä muistuttaa. Mäkilän mukaan linja-autoliikenne pyörii koronaviruksen jäljiltä noin puolella teholla normaalista. – Kun koulut ja oppilaitokset aloittavat toimintansa, tilanne on vähän parempi. Tosi kaukana ollaan kuitenkin normaalitilanteesta, ja kun siihen yhdistettyinä kustannuslisäykset ovat tosi hankalia. Polttoaineiden hinnat ovat viime aikoina olleet öljyn alhaisen markkinahinnan takia alhaisempia kuin kalleimmillaan. – Öljyn hinta vaihtelee, mutta asetetut verot säilyvät. Linja-autoliikenteen hankintasopimukset on usein sidottu kustannusindeksiin. Mäkilä muistuttaa, että kesken vuotta tuleva veronkorotus on indeksitarkistusten kannalta ongelmallinen. – Joissakin hankintasopimuksissa indeksipistetarkistukset ovat kerran vuodessa. Indeksihyvitykset voivat tulla vasta viiveellä. "Hirvittävän ristiriitaista" Johtaja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:stä kertoo polttoainekustannusten osuuden olevan raskaimmissa yhdistelmissä jopa 30 prosenttia. – Polttoaineveron korotus menee välittömästi kuljetusyrityksiin. Polttoaine on sellainen tuotannontekijä, josta kuljetusyrityksillä ei ole omia varastoja. Autoja aletaan heti tankata uudella hinnalla. Isossa osassa kuljetussopimuksista on polttoaineklausuuli, jonka mukaan kuljetusten hinta elää polttoaineen hinnan kehityksen mukaan. – Se auttaa kuljetusyrityksiä, mutta kun laajennetaan näkökulmaa, tämä vaikuttaa esimerkiksi teollisuuden kilpailukykyyn. Tuotteet pitää saada kaupaksi, ja olemme jo valmiiksi logistisella takamatkalla Euroopan peränurkassa. Murto kertoo dieselin verokorotuksella olevan vuositasolla noin 80 miljoonan euron vaikutus kuljetusalaan. Korotus tarkoittaa yli prosentin nousua kokonaiskuluihin. Murto harmittelee, ettei veronkorotuksen toteutuksessa otettu huomioon koronaviruksen aiheuttamaa talouden hidastumista. – Muutos valmisteltiin täysin erilaisessa taloudellisessa ympäristössä kuin missä nyt eletään. On hirvittävän ristiriitaista, että yhteiskunnassa on tuettu valtavilla summilla yrityksiä ja toisella kädellä luodaan yhdelle toimialalle merkittäviä lisäkustannuksia.