Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Poliisi tutkii Postin nimissä tehtyjä ammattimaisia huijauksia – tiedossa yli 30 uhria

Helsingin poliisilaitos tutkii Postin nimissä tehtyjä ammattimaisia huijauksia, jotka on tehty kolmena eri ajankohtana. Helsingin poliisilaitoksella on tiedossa kaikkiaan lähes 100 uhria, joista viime viikonlopun aikana ja sen jälkeen yli 30 uhria. Viime viikonlopun osalta rikoshyöty on ollut noin 19  000 euroa. Rikostarkastaja Jukkapekka Risu Helsingin poliisilaitokselta kertoo, että kokonaisuudessaan rikoshyöty on ollut noin 250 000 euroa. Kaikissa tapauksissa Postin saapumisilmoitukselta näyttävä tekstiviesti on ohjannut käyttäjän www.smartpostkoodi.net- tai www.smartpostseuranta.com-verkkosivulle. Tietojen kalastelua varten tehty väliaikainen sivusto on pyytänyt tunnistautumaan verkkopankkitunnuksilla. Ainakin Nordean ja OP:n verkkopankkitunnuksia ja henkilötietoja hyödyntämällä on haettu pikalainoja. Lainarahat on siirretty heti suomalaiselle pankkitilille ja nostettu välittömästi ulos automaatista Virossa. –  Huijaukset ovat ammattimaisesti toteutettu. Verkkosivu on kaikilla kerroilla ollut käytössä vain yhden viikonlopun, jonka aikana tekstiviestejä on lähetetty paljon. Rahat on nostettu muulien avulla samana viikonloppuna, Risu sanoo. Rahojen nostamiseen on käytetty muuleja eli henkilöitä, joiden tehtävänä on vastaanottaa rikoksella hankittua omaisuutta ja toimittaa se ketjussa eteenpäin. Muulina toimiminen on rangaistava teko. Risun mukaan tilien haltijat ovat epäiltyinä rahanperusrikoksista. Poliisilla ei ole kuitenkaan vielä epäilyksiä siitä, ketkä ovat niin sanottujen muulien yläpuolella. Domainit olleet hyviä ja uskottavia Poliisi kehottaa ottamaan välittömästi yhteyttä omaan pankkiinsa ja ilmoittamaan poliisille, jos on saanut tekstiviestin ja antanut joitakin tietoja huijaussivustolle. Risun mukaan ihmisten on ollut vaikea välttää nyt tehtyä huijausta, sillä domainit ovat olleet hyviä ja uskottavia. Lisäksi huijaus on tehty koronatilanteessa, jossa verkkokauppa on lisääntynyt runsaasti. Yhtenä keinona välttää huijaukset on mennä suoraan palveluun Postin sivujen kautta. Huijauksen tunnistaa myös siitä, että huijauksessa kysytään usein puhelinnumeroa. Normaalissa verkkotunnistautumisessa puhelinnumeroa ei tarvita. –  Ainoa erottava piirre tai varoitusmerkki näissä kalasteluissa on se, että kysytäänkin puhelinnumeroa, Risu sanoo. Risun mukaan Postin nimissä tehty huijaus on ollut siksikin vaikea välttää, että älypuhelin laittaa huijausviestin samaan viestiketjuun postin lähettämien viestien kanssa. Risun mukaan asianomistajia on ympäri Suomea. Hänen mukaansa ensimmäiset tapaukset ovat huhtikuulta. Risun mukaan edellinen vastaava tapaus on vuodelta 2014. Tuolloin muun muassa Tullin ja Postin nimissä lähetetyillä tekstiviesteillä ja sähköposteilla kalasteltiin ihmisten pankkitunnuksia, joiden avulla nostettiin luottoja. Oikeuden mukaan päätekijä toimi erittäin suunnitelmallisesti ja teoilla aiheutettiin haittaa sadoille ihmisille. Oikeuden mukaan huijauksen päätekijä oli aiheuttamassa noin puolen miljoonan euron vahingot. Uutinen päivitetty 8.7.2020 kello 13.28. Päivitetty kauttaaltaan, lisätty Rikostarkastaja Jukkapekka Risun kommentit.