Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Realismia keskusteluun Pori–Parikkala-kehäradasta

On hyvä, että käydään julkista keskustelua Porin junayhteyksistä. Niihin kuuluu myös ehdotettu Pori–Parikkala-kehärata, josta ei ole koskaan aikaisemmin keskusteltu. Keskustelussa näkyy kuitenkin realismin puute. Esimerkiksi Sakari Aalto (vihr.) mainitsee (SK 22.4.) kuin ohimennen koko suunnitelman heikon kohdan, joka on Pori–Haapamäki-radan rakentaminen uudelleen. Se on suunnitelman kallein osa. Vaatii todella paljon mielikuvitusta ajatella, että 194 kilometriä pitkä rataosuus rakennettaisiin uudelleen. Avoin kysymys on myös se, mitä Porista kuljetettaisiin Parikkalaan. Henkilöliikennettä ei tulisi, mutta mitä olisivat ne tavarat, jotka tarvitsisivat tuon radan? Esimerkiksi hiilen käyttö loppuu Suomessa seuraavan 10 vuoden aikana. Tekstaripalstalla joku kirjoittaa, että vertaan virheellisesti henkilö- ja tavaraliikennettä. Jos Helsingin saavutettavuutta ei pidettäisi tärkeänä, ei Porin kaupunki olisi uhrannut 11,5 miljoonaa lentoyhteyden saamiseksi Helsinkiin. Väitän, että Porin suurin ongelma on nopean junayhteyden puute pääkaupunkiin. Minusta se on pidettävä kirkkaana mielessä. Kaikki muu on tässä vaiheessa haihattelua, ja sellaisena pidän myös ehdotettua kehärataa. Kirjoittaja on valtiopäiväneuvos Porista.