Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Ruuan verkkokauppa kasvaa Suomessa hurjaa vauhtia – Vahvan tuloksen tehneen Keskon pääjohtaja: Lakot eivät auta eivätkä edistä sopimusten syntymistä

Ruuan verkkokaupan kasvu on tällä hetkellä Suomessa nopeampaa kuin missään muualla Länsi-Euroopassa. Näin arvioi Keskon pääjohtaja Mikko Helander . Keskeinen syy tähän ovat Helanderin mielestä suurimpien suomalaisten kauppaketjujen rakentamat, uudet ja hyvin toimivat ruuan verkkokauppapalvelut. – Yhdistämme onnistuneesti niitä ja vahvaa kivijalkakauppaverkostoamme, mikä on kiihdyttänyt tätä kehitystä. Keskon kasvu ruuan verkkokaupassa pyörii sadan prosentin tasolla, Helander toteaa. Hänen mukaansa näyttää siltä, että ruuan verkkokaupan kasvu myös jatkuu samansuuruisena. Kesko julkaisi keskiviikkona viime vuoden tuloksensa, joka sisälsi 462 miljoonan euron vertailukelpoisen liikevoiton. Vuoden viimeisen neljänneksen liikevoitto oli Keskon kaikkein aikojen paras eli 130 miljoonaa euroa. Pienetkin pärjää datalla ja tiedolla Keskon päivittäistavarakaupoista suurin osa eli noin 800 on pienemmän kokoluokan K-marketteja, joista moni tunnettiin aiemmin Siwana. Vuoden alussa uutisoitiin pienten kauppojen menettäneen asemiaan aukioloaikojen vapauduttua. Helanderin mukaan Keskossa kaikenkokoiset myymälät kehittyivät viime vuonna hyvin. – Vuoden 2015 strategiamme määrätietoinen toteuttaminen on osoittautunut menestystarinaksi, jolla otetaan markkinaosuutta myös lähikauppaverkostossa. K-kauppiaita kaikissa ketjuissa tuetaan rakentamaan ketjukonseptin päälle kauppakohtaisia liikeideoita. Tässä työssä hyödynnetään kauppakohtaista dataa ja tietoa. – Tänä päivänä K-market Helsingin Punavuoressa voi olla aika erilainen kauppakokemus kuin esimerkiksi K-market Ristiinassa, kun erilaiset asiakastarpeet on otettu huomioon, Helander mainitsee. K-ryhmän ruokakauppojen lukumäärä pysynee hänen mukaansa lähivuosina suurin piirtein nykyisellä tasollaan. Remontit ammattilaisilla Rakentamisen ja talotekniikan K-rauta -myymälöissä suurin kasvu tulee nyt yritysasiakasmyynnistä. – On havaittavissa, että suomalaiset tekevät vähemmän ja vähemmän itse ja ostavat remontoimis- ja rakentamispalveluita entistä enemmän ammattilaisilta. K-raudan markkinaosuus on kasvanut viime vuosina tasaisesti 39 prosentista 42 prosenttiin. Toimialan kannattavuus on parantunut jo usean vuoden ajan. – Myös K-rauta -ketjussa toimii erittäin hyvin kauppias- ja myymäläkohtaisten ratkaisujen kehittäminen ketjukonseptin päälle. Sopu löytyy neuvottelemalla Alkuvuoden lakkoaalto uhkaa myös kaupan alaa, kun palvelualojen ammattiliitto PAM ilmoitti järjestävänsä viikolla kahdeksan esimerkiksi S-ryhmän Prisma-tavaratalot sulkevan lakon. Keskon Helanderin mukaan tärkeintä on nyt antaa täysi tuki neuvottelijoille, kun työehtosopimusneuvotteluja jatketaan valtakunnansovittelijan johdolla. – Sieltä ne ratkaisut löytyvät. Sen sijaan lakot eivät hänen mukaansa auta eivätkä edistä sopimusten syntymistä. – Pidän myös valitettavana, että lakkovaroitus kohdistuu yhteen kaupan alan toimijaan.