Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri SK Cup

Joker on vuoden tärkeimpiä elokuvia – mutta onko se nerokas, fasistinen, väkivaltaa lietsova vai jotain muuta?

Joker on elokuvavuoden kiistellyimpiä tapauksia. Se on myös vuoden katsotuin ensi-iltaelokuva Suomessa. Voisin lyödä vetoa, että Joaquin Phoenix on keväällä ehdokkaana parhaan miespääosan Oscarista. Monet kriitikot ovat ylistäneet elokuvaa paljastavaksi ajankuvaksi väkivallan läpitunkemasta kulttuurista. Vasemmistolainen dokumentaristi-provokaattori Michael Moore kehui elokuvaa mestariteokseksi. Mooren mukaan Joker kertoo Yhdysvalloista, joka nosti valtaan Trumpin kaltaisen öykkärin. Maasta, jossa ”sikarikkaat sen kun rikastuvat” ja mielenterveyspotilaat jätetään heitteille. Toiset kommentaattorit ovat kritisoineet Jokeria kutsuen sitä sairaaksi, tappamista ihannoivaksi elokuvaksi. Se oikeuttaa päähenkilön väkivaltaisuuden esittämällä hänet uhrina ja marttyyrinä. Elokuvan on pelätty lietsovan mielenterveysongelmista kärsiviä ihmisiä väkivallantekoihin. Yhdysvalloissa on vuonna 2019 tapahtunut 396 joukkoampumista. Silmitöntä väkivaltaa on tarpeeksi jo ilman populaarikulttuurin tuotteiden mahdollista myötävaikutusta. Ei ole kuitenkaan elokuvan vika, jos sen kuvaama maailma on sairas. Sensuurikeskustelu kävi USA:ssa kuumana jo 1930-luvun alussa, kun gangsterielokuvien pelättiin antavan nuorisolle turmiollisia malleja. Hollywoodin itsesensuurijärjestelmä, Haysin ohjeisto, syntyi vuonna 1934. Se antoi yksityiskohtaiset ohjeet seksin ja väkivallan kuvaamiseen. Nykyinen ikärajoihin pohjautuva järjestelmä vakiintui vasta 1960-luvulla. Jokeria on myös kutsuttu fasistiseksi elokuvaksi. Takavuosina moinen luonnehdinta teki jo elokuvasta kiinnostavan. Onhan esimerkiksi sellaisia merkkiteoksia kuin Likainen Harry ja Olkikoirat (1971) kutsuttu fasistisiksi. Osa supersankarielokuvien faneista on myös ollut pettyneitä. Joker onkin hämmentävä ja häiritsevä elokuva, Martin Scorsesen Taksikuskin (1976) perillinen. Olin katsomassa Ken Loachin ohjaaman yhteiskuntakriittisen brittidraaman Kiitos tilauksestasi. Elokuvateatterissa oli viisi katsojaa. Jokerin ohjaaja Todd Phillips olisi voinut tehdä elokuvan newyorkilaisesta mielenterveysongelmaisesta, josta tulee murhaaja. Se ei olisi houkutellut katsojia teattereihin sen enempää kuin Loachin elokuva. Teeman kytkeminen Jokerin sarjakuvahahmoon on tuonut sille yli miljardin dollarin lipputulot. Elokuvan yhteiskuntakritiikki on sumeaa, mutta ainakin se on huomattu. Joker on vuoden tärkeimpiä elokuvia. Mutta kuinka hyvä se lopulta on? Aika näyttää. Palataan asiaan kymmenen vuoden päästä.