Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Peruskouluihin palataan tänään – Opettajat, oppilaat ja viiden pojan äiti kertovat, mitä etäkoulu on heille opettanut

Pomarkkulaiset Matias ja Joonas Päiviälä palaavat innokkaasti Kirkonkylän kouluun. Kaksoset ovat käyneet ekaluokkaa etänä tabletilla. He ovat oppineet etäkoulusta itsenäistä tekemistä sekä tabletin ja Classroom-sovelluksen käyttöä. Lapset ovat oppineet myös käyttämään viivoitinta. Sen avulla he ovat piirtäneet matikankirjassa olevaan toukkaan. Joonas kertoo, että se on ihan tavallinen toukka. – Johon pitää vetää viivoja, Matias sanoo. – Mahdollisimman monta, Joonas täydentää. Tehtäviä on ollut paljon. Silti Matiaksen mielestä koulunkäynti on ollut etänä yhtä helppoa kuin tavallisesti. Joonaksesta kotona on ollut paljon helpompaa. Lapset sanovat yhteen ääneen, että itsenäinen opiskelu on ollut kivaa. Niin on kouluun palaaminenkin. – Näkee kavereita! kaksoset huudahtavat iloisesti. – Ja opea, toinen lisää. Kysyimme viideltä muulta satakuntalaiselta, mitä etäkoulu on heille opettanut. Kysymykseen vastasivat viiden pojan äiti, kaksi opettajaa ja kaksi oppilasta. Miia Sjöman, Jämijärvi, äiti: "Minulla on viisi lasta. On kolmasluokkalainen, kakkosluokkalainen, eskarilainen ja päiväkotilainen. Nuorimmainen on kahdeksan kuukautta vanha. Kaikki ovat poikia. Etäkoulu opetti ensinnäkin sen, että opettajan ammattipätevyys on ihan oikeasti oleellinen asia opetuksen onnistumisessa. Aluksi meillä oli lähinnä kirjekoulua, eli Wilmassa tuli tehtäviä. Opetin yhdelle uskontoa, toiselle kielioppia, yksi kiipesi pianon päällä ja yksi huusi, ettei osaa tehdä kirjaimia. Täytyy sanoa rehellisesti, että siinä kohtaa epätoivo iski. Kun piti opettaa jotain uskonnon aiheita, lähdin lukion tasosta, koska siellä olen viimeksi opiskellut uskontoa kaksikymmentä vuotta sitten. Ei ollut mitään muistikuvaa siitä, millä tasolla nämä lapset menevät oppimisessa. Oppimisympäristöllä on valtava merkitys. Kun opettaja tuli tietokoneen päähän miittien ja opetuksen alkaessa, molemmat oppilaistani muuttuivat täysin. He pystyivät taas keskittymään opetukseen. Siihen on syynsä, miksi on olemassa tämä opetusjärjestelmä. Myös sen etäkoulu on opettanut, että etäopiskelu on mahdollista. Täällä maalla, missä väki vähenee ja resurssit pienenevät, jotkut aineet voisivat oikeasti olla etäopetuksena. Toivon yli kaiken, että tätä pakonomaisesti tehtyä digiloikkaa ei nyt unohdeta. Kakkosluokkalaiseni on normaalitilanteessa väistötiloissa, koska hän tuli kipeäksi koulussa. Hänellä ei ole ollut yhtään luokkatoveria koko kakkosluokan aikana. Nyt hän on saanut olla luokkakavereidensa kanssa tietokoneen välityksellä. Hän kokee olevansa tasavertainen muiden kanssa, koska hänellä on luokka. Opettajien pitkä kesäloma on aivan tarkoituksenmukainen. Siihen on syynsä. Joskin myös siihen on syynsä, että saan laittaa lapset syksyllä kouluun. Etäkoulu opetti sen, että perheemme osaa venyä tarpeen vaatiessa. Näin isossa perheessä pitää olla organisointi kunnossa. Jos yrittää saada jotain aikaiseksi, pitää muistaa aikataulutus." Sjöman teki videoita kotikoulupäivistä. Niitä löytää Youtubesta nimimerkillä HuldaHuoleton. Roosa Vuorenmaa, Ulvila, kahdeksannella luokalla Kuninkaanhaan koulussa: "Etäkoulu oli mukava kokemus. Toisaalta se oli haastavaa, kun ei ollut totuttua lähiopetusta. Koulu on todella paljon vaikeampaa, kun pitää tehdä kaikki asiat itse. Olen esimerkiksi mennyt tukiopetuksiin itselle vaikeista asioista ja pyytänyt vanhemmiltani apua. Olen joutunut tsemppaamaan enemmän koulun eteen. Olen tehnyt paljon töitä ja pääasiassa kaikki hoituu koneella. Olen kirjoittanut ylös, mitä pitää muistaa, ja laittanut kaiken kalenteriin. Olen oppinut järjestelmällisyyttä. Vaikka en olekaan ollut koulussa, olen pitänyt rytmiä yllä ja hoitanut kaikki asiat. Kotona on toisaalta ollut helpompaa. On ollut mukavaa tulevaisuudenkin kannalta, kun on oppinut ottamaan enemmän vastuuta asioista. Nyt kun olen ollut perheen kanssa enemmän kotona, on ollut rauhallisempaa. On ollut enemmän yhteistä aikaa. Olen myös auttanut pikkusiskoani koulujutuissa, kun hän on tarvinnut apua." Saana Simula, Eurajoki, opettaja Nakkilan yhteiskoulussa: "Olen äidinkielenopettaja, mutta olen tällä hetkellä jopo-opettajana eli joustava perusopetus -opettajana Nakkilassa. Opetan eri aineita kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisille. Etäkoulu on ainakin opettanut, miten tärkeää vuorovaikutus oppilaiden kanssa on. Opettajan työ ei ole todellakaan vain pelkästään tiedon jakamista, vaan paljon muutakin. Minulla on muutenkin erikoinen tilanne. Työpaikkani vaihtui lennosta niin, että ehdin yhden päivän ajan nähdä nykyisiä oppilaitani ennen kuin sitten vaihtui etäopetukseen. Olen oppinut, että pystyn mukautumaan nopeasti uuteen tilanteeseen ja ottamaan tilanteen haltuun. Osa opettajista kuormittaa itseään ihan hirveästi tällä etäkoululla. Teen työni hyvin, mutta en ota liikaa stressiä. Pidän kiinni omasta ajastani. Tilanne on kuitenkin uusi kaikille, joten pitää tehdä parhaansa, mutta ei saa kuormittaa itseään liikaa. Etäopetus kuormittaa vähän eri tavalla kuin lähiopetus. Oppilaita on paljon helpompi neuvoa lähiopetustilanteessa. Etäneuvominen on erilaista. Lähiopetuksessa esimerkiksi yhteydet eivät pätki. Pääasiassa ihan hyvin koneet ynnä muut ovat pelittäneet. On se silti ihan eri maailma." Heidi Elers, Pori, yhdeksännellä luokalla Porin Lyseossa: "Etäkoulu on opettanut minulle ainakin selkärankaa. Pitää osata itse järjestää aika ja kaikki järjestelyt. Olen oppinut pitämään itse huolen omista asioistani omatoimisesti. Tämä on ollut yllättävän helppoa. Ensimmäisinä parina päivinä ajattelin, että mitäköhän tästä tulee. Heti parin päivän jälkeen tajusin, että kyllä tästä selviää. Ei se niin paha ollut kuin aluksi pelkäsin. Etäkoulu on sinänsä ollut vähän raskaampaa, kun ei ole nähnyt kavereita joka päivä. Heidän kanssaan on kiva jutella tunneilla ja opiskella yhdessä. Nyt on omatoimisesti opetellut monia asioita. On se vähän raskaampaa. Se selkäranka on tullut esiin. Olen osannut ihan itse järjestää kaiken. Osittain tiesin, että osaan tarvittaessa. Nyt se on ollut yllättävän helppoa." Satu Vainio-Mattila, Pori, neljännen luokan opettaja Toejoen koulussa: "Etäkoulu opetti minulle, kuinka tärkeää on kollegoiden ja oppilaiden päivittäinen kohtaaminen. Se auttaa jaksamaan. Etäopetus ei ole vain tehtävien antoa, vaan siinä pystyy oikeasti opettamaan. Kohtasin joidenkin oppilaiden kanssa paljon enemmän kuin tavallisessa opetuksessa. Minulla oli koko luokan tapaamisia ja myös yhden, kahden oppilaan tapaamisia. Kun teimme yhdessä tehtäviä, pystyimme kivasti juttelemaan Pystyin juttelemaan yhden lapsen kanssa siitä, mitä hänelle kuuluu. Hänkin pystyi sanomaan asioita. Joistain oppilaista tuli ihan uusiakin puolia esiin. Olisi kiva, että etäopetusta voisi jatkaa jossain muodossa. Haluaisin jatkaa ehdottomasti, mutta ei pelkästään. Alakouluikäinen lapsi tarvitsee vielä läsnäoloa – ja itsekin. Sellaista lärpätystä, juttelua ja sellaista omaa, vapaampaa olemista, mitä koulussa on aika paljon. On todellista tasa-arvoa, että Porissa kaikilla 4.– 9.-luokkalaisilla on tällä hetkellä käytössä henkilökohtainen Chromebook. Näin heidät tavoitetaan etäopetuksessa ja heille voidaan opettaa tieto- ja viestintätekniikkataitoja. Koko etäopetus organisoitiin kaupungissa mallikelpoisesti. Oli aika kömpelöä, kun etäopetin vuonna 1995 viimeisissä harjoitteluissani ruotsia Helsingistä Kilpisjärvelle. Heijastettiin kuvia ja monisteita lähetettiin postitse ja faksilla. Eteenpäin on menty hurjasti."