Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Satakunta saamapuolella – jo oli aikakin, mutta eihän tämä mihinkään riitä

Harvemmin on meillä päin päästy iloitsemaan Helsingin päätöksistä, mutta kerrankin sopii tuulettaa! Satakunnan raiteet saivat merkittävän 60 miljoonan euron panostuksen, jolla parannetaan niin tavara- kuin henkilöliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Maltillinen satakuntalainen ei ehkä silti innostu aplodeihin, vaan toteaa vain, että jo oli aikakin ja eihän se mihinkään riitä. Jos nyt kuitenkin pieni ilakointi sallitaan, kannattaa olla tyytyväinen erityisesti siitä, että kyse on merkittävästä tulevaisuusinvestoinnista. Kun ilmastokriisi pakottaa minimoimaan myös ihmisten ja tavaran liikkumisen ilmastovaikutukset, on sähköistetty raideliikenne heti kävelyn ja polkupyörän jälkeen paras vaihtoehto. Nyt satsaamme satakunnan saavutettavuuteen ja sataman toimintaedellytyksiin vuosiksi eteenpäin. Satakunta pääsee osaksi myös merkittävintä satsausta tulevaisuuteen, eli koulutusinvestointeja. Porikin pääsee vihdoin eroon häpeäpilkustaan, subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajauksesta, eikä perus-, ammatti tai korkeakoulutusta ole unohdettu. Maakunnan elinvoiman kannalta on elintärkeää, että SAMK:n rooli vahvistuu entisestään ja että yliopistokeskusten toimintaedellytykset on hallitusohjelmassa luvattu turvata. Satakunta on oikeutetusti ylpeä siitä, että olemme kokoamme suurempi vientimaakunta. Tähän ei kuitenkaan pidä tuudittautua, sillä mitä tulevaisuuden visioihin tulee, olemme surkeita alisuorittajia. Meillä tutkimus- ja kehitysmenot jäävät alle kolmannekseen siitä, mitä ne ovat Suomessa keskimäärin asukaslukuun suhteutettuna ja BKT:seen verrattuna jäämme reilusti alle puoleen maan keskitasosta. Kun vielä huomioidaan se, että Suomen TKI-toiminta on jäänyt jälkeen vertailumaista, Satakunta jää kansainvälisessä vertailussa auttamatta kauas takamatkalle. Tässä meillä on selkeä näytön paikka ja toivottavasti raide- ja koulutusinvestoinnit siivittävät myös maakunnan innovaatiorahoituksen uusille urille. Tulevaisuus on digitalisaation ja uusien ilmastoystävällisten teknologioiden ja meillä on mitä parhaimmat edellytykset rakentaa maakunnan elinvoima niiden varaan. Hallituksen budjettiriihessä satsattiin myös pienituloisiin. Tälläkin on Satakunnan kannalta positiivisia vaikutuksia, sillä Porin ja erityisesti Pohjois-Satakunnan seuduilla pienituloisia on keskimääräistä enemmän. Pienituloisten tulonlisäykset päätyvät suoraan kulutukseen, joten voidaan perustellusti olettaa, että raha menee kiertoon ja tukee pääosin paikallista kauppaa ja palveluita. Siinä missä hyvätuloinen laittaa mahdolliset lisäeurot rahastosäästöihin tai matkailuun, pienituloinen kantaa kaupasta ruokaa ja ostaa muita välttämättömyyshyödykkeitä ja -palveluita. Edes opposition pelottelut polttoaineveron noston vaikutuksista ei eliminoi pienimmän perusturvan varassa elävien korotusta. Takuueläkettä saava ei taatusti ajele niin paljon, että saisi hassattua koko 50 euron korotuksen polttoaineveron nousuun. 835 euron kuukausituloilla ei nimittäin ajella satojen kilometrien päivämatkoja. Sillä ei useinkaan osteta edes kaikkia välttämättömiä lääkkeitä. Hiukan suhteellisuudentajua toivoisi siis kritiikiltäkin. Kirjoittaja on porilainen kaupunginvaltuutettu (vas.)