Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Kela voisi aluksi päästää asiakkaansa sisälle

Kelan tuore pääjohtaja Outi Antila asetti haastattelussaan (SK/Lännen Media 4.1.) virkakautensa yhdeksi tavoitteeksi byrokratian purkamisen. Urakkaa voi arvailla lähinnä sanalla valtaisa, sillä entinen Kansaneläkelaitos, nykyinen Kela jakaa vuosittain erilaisia sosiaalietuuksia ja tukia yhteensä noin 15 miljardia (15 000 miljoonaa) euroa. Se on iso siivu julkisessa taloudessa. Kansalaisille etuuksien hakeminen merkitsee myös isoa urakkaa erilaisten lomakkeiden ja selvitysten laatimisessa paperilla tai digitaalisena Kelan käsiteltäväksi. Tuskinpa kukaan vastustaa uuden pääjohtajan tavoitetta monimutkaisuuden, odottamisaikojen ja jonotusten karsimisesta. Kansalaiset ovat asiakkaita, eivät hallintoalamaisia. Aloittaa voisi kansalaisten kohtelusta Kelan palveluissa. Menneenä syksynä esimerkiksi Raumalla Kela siirsi ajanvarausasiakkaiden odotustilan taivasalle katukäytävälle. Sosiaalisessa mediassa kylmänoloinen menettely sai ansaitsemaansa palautetta. Järjestely ja asiakkaiden kohtelu tällä tavoin ei ole tästä ajasta. Sosiaaliturvamme ja -etuudet ovat vuosikymmenten aikana rakennettu moniulotteinen verkko. On ilmeistä, että osa kansalaisista ei tiedä mihin etuuksiin ja helpotuksiin he voivat olla oikeutettuja. Pääjohtaja toteaa, että sosiaaliturvassa on paljon tekemistä. Pitäisi saada lisää selkeyttä ja byrokraattisuutta pois. Yhtenä ratkaisuvaihtoehtona Antila esittää yhden hakemuksen mallia ja systeemiä, jossa asiakas täyttää yhden lomakkeen ja Kela miettisi oikean etuusratkaisun tilanteeseen. Pääjohtaja muistuttaa oikein, että edetä voidaan vähittäin ja perustaksi pitäisi saada laaja sosiaaliturvan kokonaisuudistus. Tilkkutäkkimäisesti kootun sosiaaliturvan remontti yhden hakemuksen malliin on lainsäädäntötehtävänä iso ja vaikea, ja herättää nopeasti poliittisia intohimoja. Tehtävän vaativuutta voi verrata sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen uudistukseen (sote), jota on koetettu rakentaa jo useamman hallituskauden ajan. Mikä olisi ratkaisu esimerkiksi perustulon tai kansalaispalkan nimellä jaettavaan etuuteen, ja pitäisikö vaatia sille jonkinlaista vastikkeellisuutta? Rahanjako ei ole ongelma, mutta katteen hankkiminen ja sen kokoamiseen suostuvaisten velvoittaminen on kertaluokkaa vaikeampaa. Tämän linjauksen Kelan pääjohtaja osoittaa poliitikoille ja lainsäätäjille, joille se tietysti kuuluukin.