Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Porilainen lautapelintekijä Sami Laakso ei tyydy kaikkein tavanomaisimpiin ratkaisuihin: ”Haluan saada pelaajat ajattelemaan”

Maailmalla on meneillään lautapelibuumi. Tuhansia uusia pelejä julkaistaan joka vuosi. Siinä joukossa ei ole kovin helppo erottua, mutta porilaisen Sami Laakson omistama Snowdale Design -yritys on siinä onnistunut. Snowdale Designin ensimmäinen peli, Dale of Merchants, ilmestyi viisi vuotta sitten. Sen jälkeen on tullut pari muutakin peliä, ja seuraava ilmestyy loppuvuodesta. Snowdale Design työllistää kokopäiväisesti yhden hengen eli Sami Laakson itsensä. Hänen apunaan työskentelee osa-aikaisesti myös kolme muuta henkeä ja joukko vapaaehtoisia apureita. Nykyään 30-vuotias Laakso on jo vuosia harrastanut lautapelejä. Hän opiskeli mediatekniikan insinööriksi, ja meni valmistuttuaan mainostoimistoon töihin. Opiskelujen ja töiden ohella Laakso rupesi ihan huvin vuoksi tekemään peliä, jollaista olisi itsekin mielenkiintoista pelata. Hän alkoi kehittää Dale of Merchants -peliä. Se on niin sanottu pakanrakennuspeli, jossa pelaajat ovat myyjiä, jotka kilpailevat pääsystä kauppiaiden kiltaan. Dale of Merchants -peli sijoittuu Laakson ja tiimin luomaan Daimyria-nimiseen maailmaan, jossa eletään ihmisten ajassa laskettuna 1800-lukua. Kaikki pelin sympaattisen näköiset hahmot ovat eläimiä, joilla on erilaisia, myös pelin kulkuun vaikuttavia ominaisuuksia. – Luotuani pelistä prototyypin vein sen yhdysvaltalaiseen Kickstarteriin, jonka kautta uusille tuotteille voi hakea joukkorahoitusta. Sain pelilleni vajaat 800 tukijaa, mikä on ensikertalaiselle oikein hyvä määrä, Sami Laakso muistelee. Koska tukijoita eli myös riittävästi rahoitusta oli tiedossa, Dale of Merchants pystyttiin toteuttamaan. Pelistä on tullut menestys: sitä pelataan nykyään ympäri maailmaa. Pelin alkuperäiskieli on englanti, ja se on käännetty myös kymmenelle muulle eri kielelle, kuten kiinaksi ja romaniaksi. Yllätys on, että suomeksi peliä ei ole käännetty. – Suomeksi kääntäminen ei ole ollut tarpeellista, sillä kansainvälisesti katsoen suomen kieltä puhuvia on vähän, ja me osaamme hyvin englantia, Sami Laakso selittää. – Vaikka pelissä on herttaisia eläinhahmoja, se on tarkoitettu vähintään kymmenvuotiaille pelaajille. Ylipäätään niin kutsuttuja harrastajalautapelejä pelaavat nykyään paljon myös aikuiset ihmiset. Laakso kertoo hymyillen, että tietää myös lasten pelaavan Dale of Merchantsia. Lapsia ei haittaa, vaikka he eivät vielä osaa englantia. Kun joku selittää heille pelin säännöt ja lukee korteista, mitä mikäkin kortti tekee, lapset kyllä tietävät jatkossa nämä asiat ilmiömäisen muistinsa ansiosta ilman kielitaitoakin. Dale of Merchants -pelisarjan menestys on saanut Sami Laakson jatkamaan pelien parissa ammattimaisesti. Vielä ensimmäisen pelinsä julkaisun aikoihin Laakso teki töitä mainostoimistoajoilta tutuille asiakkaille, mutta sittemmin hän on jättäytynyt pyörittämään pelkästään omaa pelifirmaansa. – Elän vaatimattomasti ja tulen vähällä toimeen. Dale of Merchants on saanut myös jatkoa. 2016 ilmestyi samaisen pelin kakkososa, 2019 kolmas ja 2018 Dawn of Peacemakers. Se sijoittuu samaan kuvitteelliseen maailmaan kuin pelisarjan ensimmäiset osat, mutta jo 1100-lukuun. – Dawn of Peacemakers -pelin ideana on vaikuttaa pelissä taustalla jylläävän sodan kulkuun. Sotaa ei voi ohjailla pelissä suoraan, vaan rauhanvälittäjien ominaisuuksien avulla, Sami Laakso selittää. Snowdale Designin tavoitteena on kehittää pelejä, joissa teema ja mekaniikka palvelevat toisiaan. Tiivis kehitystyö jatkuu edelleen. Prototyyppivaiheessa on jo yrityksen seuraava peli, Lands of Galzyr, jossa on otettava huomioon esimerkiksi syy- ja seuraussuhteita. Pelissä on muun muassa sellaisia jatkumoita, että edellisen pelisession tapahtumat vaikuttavat myös seuraaviin peleihin. Myös pelihahmojen ominaisuudet mietitään erityisellä huolella, ja ne vaikuttavat olennaisesti pelin kulkuun. – Tarkoituksen on saada pelaajat ajattelemaan, Sami Laakso kiteyttää. Jos joukkorahoituskampanja taas toteutuu, uusi peli tullee markkinoille vuodenvaihteessa 2021–22. – Myös uusia ideoita on varastossa enemmän kuin ehdin julkaisemaan. "Elän vaatimattomasti ja tulen vähällä toimeen.