Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu MM-kiekko Eurovaalikone Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri Eurovaalitulos

On huolestuttavaa, että melkein 80 prosenttia suomalaisista kärsii univajeesta – pidä nukkuminen to do -listalla

Menisitkö humalassa töihin? Toivottavasti et. Unettoman yön jälkeen lopputulos on kuitenkin samansuuntainen. Jos on valvonut päivän ja sitä seuraavan yön, suoritustaso vastaa esimerkiksi helppoja laskutehtäviä tehtäessä tutkimusten mukaan 0,6 promillen humalaa (satakunnankansa.fi 13.1.). Väsyneenä virheiden ja onnettomuuksien todennäköisyys kasvaa, eikä unenpuute ole hyväksi terveydelle. On huolestuttavaa, että melkein 80 prosenttia suomalaisista kärsii univajeesta (iltalehti.fi 20.3.). Minäkin. Välillä tuntuu, että vuorokauden tunnit eivät yksinkertaisesti riitä kaikkeen mihin pitäisi. Ystäväni tiivisti tämän ongelman hyvin: "Nukkuminen vie päivästä liikaa aikaa". Toisinaan nukahtamisongelmia aiheuttaa se, että päivän kiire jää päälle. Kroppa olisi valmis nukkumaan, mutta aivot käyvät vielä ylikierroksilla. Myös stressi on monille tuttu valvottaja. Toisaalta iloisetkin asiat voivat pitää hereillä yön tunteina: oma tai toisen ihmisen tärkeä päivä tai tapahtuma pyörii mielessä, eikä uni vain tule. Pakko myöntää, että välillä en yksinkertaisesti malta mennä nukkumaan ajoissa. Tästä seuranneesta univajeesta voi syyttää vain itseään. Tein pienen kyselyn lähipiirilleni nukkumisesta. Vastaajien iästä ja elämäntilanteesta riippumatta tuttu trendi toistui: suurin osa koki kärsivänsä univajeesta. Vain kolme 24 vastaajasta sanoi nukkuvansa lähes aina riittävästi. Huonojen yöunien seurauksiksi lueteltiin muun muassa ärtyneisyys, keskittymiskyvyn puute, aivosumu, mieliteot, kärsimättömyys. "Univajeessa kapasiteetti ei riitä muistamaan kaikkea, jos jokainen asia ei ole muistilapulla." "Väsyneenä olen ärtynyt ja mieli tekee hiilihydraattia. Käperryn itseeni." "Huonosti nukutun yön jälkeen ei ole intoa lähteä treenaamaan. Työnteko on raskaampaa." Kuulostaa tutulta. Onko arkemme muuttunut niin kiireiseksi, ettemme ehdi rauhoittua edes yöksi? Nukkumisen ei pitäisi olla ensimmäinen asia, josta karsitaan, kun päivän to do -listalla on liikaa asioita. Näin se kuitenkin liian usein menee. Mieli ja keho eivät toimi loputtomiin jatkuvassa univajeessa. Itselleen pitää antaa aikaa myös levätä ja nukkua.