Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Sanoma ostaa Satakunnan Kansan ja muut Alma Median maakunta- ja paikallislehdet

Sanoma-mediakonserni ostaa alueelliseen medialiiketoiminnan Alma Medialta. Kaupassa omistajaa vaihtavat maakuntalehdet Satakunnan Kansa ja Aamulehti sekä 13 paikallislehteä, kuten Satakunnassa ilmestyvät Kankaanpään Seutu, Merikarvia-lehti ja Sydän-Satakunta sekä painoliiketoimintaa harjoittava Alma Manu Oy. Yhtiöissä on työntekijöitä noin 365 henkilötyövuoden verran. Työntekijät siirtyvät liiketoiminnan mukana Sanoman palvelukseen, kun kauppa on saatettu loppuun. Ostettavan liiketoiminnan liikevaihto vuonna 2019 oli noin 94 miljoonaa euroa ja sovittu kauppahinta on 115 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisen hyväksyntää. – Minulla on ilo toivottaa tervetulleiksi Sanomalle Alma Median osaavat tiimit ja vahvat paikalliset uutisbrändit, joiden menestyksellinen historia ulottuu jopa yli 140 vuoden taakse. Uutisjournalismi on olennainen osa Sanoman liiketoimintaa ja historiaa, joten meillä on luonteva rooli ja vastuu sen elinvoimaisuuden varmistamisessa tuleville sukupolville. Kaikkien lehtien tilaajakannan kasvattaminen on meille erittäin tärkeää, sillä digitaalisella aikakaudella menestyminen edellyttää skaalaa, sanoo Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven . – Uskomme yritysjärjestelyn olevan hyödyksi niin lukijoille, mainostajille, työntekijöille kuin osakkeenomistajillemmekin. Uutismediatoimialan keskittymisen hyötyjä on nähty jo monissa Euroopan maissa, esimerkiksi Ruotsissa, Tanskassa, Belgiassa ja Hollannissa – median moniäänisyyden kärsimättä. Alma Median toimitusjohtajan Kai Telanteen mukaan alueellisista lehdistä luopuva yhtiö tulee vastedes panostamaan digipalveluihin. – Terävöitämme strategiaamme ja keskitymme erityisesti digiliiketoimintojemme kehittämiseen, kasvattamiseen ja kansainvälistämiseen. Luopuminen alueellisesta mediasta on jatkoa johdonmukaiselle portfolion kehittämiselle, Telanne toteaa. – Suomessa keskitymme valtakunnallisiin medioihin ja digitaalisiin palveluihin. Alma Media julkaisee Suomessa Iltalehteä ja lukuisia talous- ja ammattilehtiä kuten Kauppalehteä ja Talouselämää. Satakunnan Kansan vastaava päätoimittaja Tomi Lähdeniemi on julkistettuun yrityskauppaan tyytyväinen. Toki kauppa vaatii vielä kilpailuviranomaisen hyväksynnän. – Tämä on hyvä uutinen Satakunnan Kansan lukijoille ja asiakkaille, mutta myös meille lehden tekijöille. Kauppa on kooltaan merkittävä ja osoittaa, että Sanoma uskoo alueellisen ja paikallisen journalismin tulevaisuuteen ja on valmis sitä kehittämään. Lähdeniemi muistuttaa, että vaikka taustalla omistaja vaihtuu, käytännössä mikään ei muutu. Satakunnan Kansa ilmestyy edelleen ja työ maakunnan hyvinvoinnin edistämiseksi jatkuu. – Keskustoimitus ja päätösvalta pysyvät edelleen Porissa ja toimimme laajasti myös ympäri maakuntaa. Omistajuuden vaihtuminen ei näy välittömästi mitenkään lukijoillemme ja asiakkaillemme. Sanoma-konserni tunnetaan erityisesti Helsingin Sanomista ja Ilta-Sanomista, mutta yhtiöllä on vahva asema myös oppimateriaaleissa. Satakunnassa kaupan kohteena on Satakunnan Kansan lisäksi Kankaanpään Seutu, Merikarvia-lehti, Sydän-Satakunta ja Jokilaakso. Kaikki jatkavat ilmestymistään itsenäisinä mediabrändeinä. – Sanoman joukkoon on helppo liittyä, sillä oma tekemisemme on korkealaatuista. Viime vuoden aikana olemme esimerkiksi kasvattaneet merkittävästi digitilausten määrää. Olemme myös onnistuneet mediamyynnissä. Talous on vakaalla pohjalla. Tiedän, että työmme on huomattu ja sitä arvostetaan Sanomassa. Lähdeniemen mukaan yrityskauppa on historiallinen, mutta ei silti suuri yllätys. Vastaava kehitys näkyy oikeastaan kaikkialla yritysmaailmassa. Yhtiöt ketjuuntuvat ja hakevat synergiaetuja. – Lehtien yhteistyö on ollut meille hyödyksi jo Alma Mediassa. Olemme pystyneet keskittymään paikallisiin aiheisiin, kun konsernitasolla on jaettu kustannuksia ja tehty yhdessä kehitystyötä. Sama jatkuu Sanomassa. Alma Media myy alueellisen medialiiketoiminnan ja painoliiketoiminnan Sanoma Oy:lle. Myytäviin liiketoimintoihin kuuluvat Aamulehti ja Satakunnan Kansa sekä paikallismediat Janakkalan Sanomat, Jämsän Seutu, Kankaanpään Seutu, KMV-Lehti, Nokian Uutiset, Rannikkoseutu, Suur-Keuruu, Merikarvia-Lehti, Sydän-Satakunta, Tyrvään Sanomat, Valkeakosken Sanomat, Jokilaakso ja Vekkari sekä Alma Manun painoliiketoiminta. Myytävien liiketoimintojen yhteenlaskettu alustava, tilintarkastamaton liikevaihto vuodelta 2019 oli 99 miljoonaa euroa. Kaupan toteutumisen myötä Sanoma Media Finland Oy:lle siirtyy yhteensä 365 henkilötyövuotta. Yrityskauppa vaatii vielä kilpailuviranomaisen hyväksynnän.