Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Laivayhtiöt eivät usko viinarallien määrän kasvuun – "Voi olla, että tuontialkoholin osuus kokonaiskulutuksesta nousee hieman"

Viron hallitus päätti laskea mietojen ja väkevien alkoholien valmisteveroa 25 prosentilla heinäkuun alusta lähtien. Päätös sai myös Tallink Siljan laskemaan 700 tuotteensa hintaa Helsinki–Tallinna-reitin laivoillaan. Hinnanalennukset koskevat ainoastaan mietoja ja väkeviä juomia, ei esimerkiksi viinejä. Esimerkiksi 24 kappaleen olut- tai siideripakkaus halpenee 3–4 eurolla, lonkerolaatikko puolestaan 4–5 eurolla. Ison vodkapullon hinta puolestaan laskee 3–6 eurolla heinäkuun alussa. Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd uskoo, että halpenevat hinnat ovat matkustajille vain myönteinen yllätys, mutta harvalle ne ovat kuitenkaan varsinainen syy matkustaa Viroon. Edes laivayhtiöt eivät odota matkustajamäärien kasvavan alkoholiveron laskemisen myötä. Viking Linen tiedotuspäällikön Christa Grönlundin mukaan tämän kesän matkojen varaustilanne näyttää hyvin samalta kuin viime vuonna. – Suomalaiset matkustavat Viroon yhä enemmän muista syistä kuin alkoholin vuoksi. Emme siis odota ihmeitä matkustajamääriin, Grönlund sanoo. Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) johtava asiantuntija Thomas Karlsson arvelee, että Viron päätös alentaa alkoholiveroa näkynee vain vähän suomalaisten alkoholinkulutuksessa. Hänen mukaansa viinarallin suurta kasvua tuskin on odotettavissa. – Voi olla, että tuontialkoholin osuus kokonaiskulutuksesta nousee hieman, Karlsson sanoo. Virosta tuotiin viime vuonna 3,7 miljoonaa litraa alkoholia Mietojen ja väkevän alkoholin 25 prosentin veronalennus on Karlssonin mukaan tuntuva mutta ei kompensoi viime vuosien huimia veronkorotuksia. Esimerkiksi vuonna 2017 Viro nosti oluen verotusta ensin 10 prosenttia, sitten 70 prosenttia. Thomas Karlssonin mielestä Viron alkoholiveron vaikutukset eivät näy Suomessa läheskään yhtä suuresti kuin kotimaan veropolitiikka. Tämä johtuu siitä, että kaikesta Suomessa kulutetusta alkoholista noin 8 prosenttia tuodaan matkailijoiden mukana Virosta. Latvian tuonnin osuus jää reiluun prosenttiin. – Viron alkoholivero vaikuttaa siis vain pieneen osaan siitä alkoholista, joka Suomessa nautitaan. Mutta ei Viron-tuontia voi vähätelläkään. Vaikka tuonti kuulostaa prosenttiosuuksina pieneltä, litroissa Viron-tuonti tarkoitti viime vuonna noin 3,5 miljoonaa litraa alkoholia. Viinarallit vähentyneet vuodesta 2005 Karlssonin mukaan Viron alkoholiveron laskun todellisia vaikutuksia päästään arvioimaan vasta syksyllä. Toistaiseksi arvioiden tekeminen on hankalaa, koska verojen laskuun liittyy yhä avoimia kysymyksiä. On esimerkiksi yhä epävarmaa, näkyvätkö veronalennukset varmasti kuluttajahinnoissa. Toinen kysymys on se, onko viinaralli-kulttuuri jo pysyvästi hiipumassa. Vielä vuonna 2005 suomalaisista matkailijoista 63 prosenttia ilmoitti tuoneensa ulkomailta alkoholia. Viime vuonna alkoholia tuovien matkustajien määrä oli laskenut 43 prosenttiin. Karlsson odottaa, että alkoholin matkustajatuonnin laskusuunta vain jatkuu. – Minulla on sellainen tuntuma, että Viron alkoholiveron laskusta hyötyvät lähinnä ne, jotka jo käyvät alkoholinhakureissuilla. En usko, että keskivertosuomalainen innostuu viinaralleista, jos ei ole tehnyt niitä aiemminkaan, Karlsson tuumaa. Suomessa alkoholivero voi nousta Samaan aikaan kun Viro laskee alkoholiveroaan, Suomen hallitusohjelmaan on kirjattu tavoitteeksi nostaa alkoholiveroa 50 miljoonan euron edestä. On vielä epäselvää, miten veronkorotukset jakautuisivat eri tuoteryhmille ja milloin ne astuisivat voimaan. Thomas Karlsson ei halua ottaa kantaa siihen, pitäisikö Suomen kiristää vai alentaa alkoholiveroaan. Hänen mielestään tärkeintä on se, että mitään hätiköityä ja harkitsematonta ei tehdä. – Kun Suomi laski vuonna 2004 alkoholiveroaan 33 prosenttia, suomalaisten alkoholinkulutus nousi yli 10 prosenttia ja alkoholikuolemien määrä kasvoi 500 kuolemalla vuodessa. Lukemat osoittavat, että kotimaan veropolitiikalla on eniten merkitystä.