Ladataan
Pääaiheet Verokone 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Onko Pori tehnyt periaatepäätöksen, ettei asiakasmaksuja kohtuullisteta?

Raisa Ranta jätti helmikuussa 2019 erinomaisen valtuustoaloitteen, joka hyväksyttiin yksimielisesti. Aloitteessa ehdotettiin, että Porin kaupungissa otetaan käyttöön toimintamalli, jossa henkilön tilanne ja lainmukainen mahdollisuus jättää maksu perimättä tai sen alentaminen, tarkistetaan sosiaalityöntekijän toimesta aina ennen perintätoimia ja ulosottoa. Aloite ja sen perustelut ovat hyvät. Asiakasmaksulaki antaa tosiaan mahdollisuuden jättää kokonaan perimättä tai kohtuullistaa asiakasmaksuja. On täysin kestämätön tilanne, että moni menettää luottotietonsa tai joutuu kohtuuttomaan taloudelliseen ahdinkoon sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen maksujen vuoksi. Ulosotossa näitä maksuja oli vuonna 2016 lähes 400 000 kappaletta. Maksujen kohtuullistaminen tai niistä vapauttaminen on järkevämpää kuin niiden siirtäminen perintään ja ulosottoon silloin, kun ihmisellä ei yksinkertaisesti ole varaa niitä maksaa. Mikäli maksuihin haetaan toimeentulotukea ja Kela sitä myöntää, tämä osuus maksuista ei kerrytä myöskään vuotuista maksukattoa ja saattaa siis pitää ihmisen näin toimeentulotuen asiakkaana pitkään tai pysyvästi. Asiassa on kuitenkin ongelma. Ainakaan syksyllä 2018 kukaan ei osannut neuvoa hakemisessa (ei sairaalan sosiaalityöntekijä, potilasasiamies tai edes laskutus). Porissa ei kuulemma ollut kukaan vielä ennen hakenut vastaavaa, eikä tällaisesta mahdollisuudesta oltu kuultukaan. Vapaamuotoiseen hakemukseen tuli hylkäävä päätös. Vaikka päätöksen perusteluissa sitä ei sanottu, sain puhelinkeskustelujen perusteella käsityksen, että Porissa on tehty periaatepäätös, jonka mukaan kenellekään ei alennusta tai vapautusta myönnetä. Varsinainen perustelu päätöksessä oli se, että maksut ovat kaikille samat eivätkä tulosidonnaisia, ja siksi kohtuullistamista tai vapautusta ei voida myöntää. On täysin kestämätön tilanne, että moni menettää luottotietonsa tai joutuu kohtuuttomaan taloudelliseen ahdinkoon sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen maksujen vuoksi. Mikäli tällainen periaatepäätös on tehty, ei auta, vaikka henkilön tilanne ja mahdollisuus hakemiseen selvitettäisiin. Päätökset tulevat silti olemaan kielteisiä. Perusturvalautakunta käsitteli asiaa 31.10. kokouksessaan. Aloitteen mukaisiin toimiin ei ryhdytä. Sen sijaan lisätään asiakasneuvontaa mahdollisuudesta tehdä maksusuunnitelma. Tämäkin vahvisti käsitystä periaatepäätöksestä. Mielenkiintoista olisi kuulla kaupungin vastaus ja nähdä luvut siitä, kuinka monelle on myönnetty vapautus viime vuosina. Tiina Rinne Porin vammaisneuvoston jäsen, Vasemmistoliiton vammaispoliittisen työryhmän jäsen