Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Arvio: Koskettavia näkyjä rakkaudesta – ”Yleisö osoitti suosiotaan lähes jokaisen esityksen jälkeen, mikä kirkossa on harvinaista”

Karjan kutsuhuudot jäivät toiseksi, kun sopraano Anneliina Rif kajautti Trilon , ruotsalaisten kalastajien tervetulokutsun. Sopraanon läpitunkeva voima veti vertoja kimeimmille lehmän-tse -kehotuksille. Cembalotaiteilija Assi Karttunen säesti dulcimerilla, (sitra, pianon edeltäjä) vivahteikkaasti, eikä menoa haitannut yhtään se, että soittamisessa käytetään kahta "vasaraa”. Ennen barokin aikaa syntynyttä musiikkia kuultiin kolmen kappaleen verran. Suomalainen arkkiveisu Yx linna oli Idäisell Maalla maalaili rakastavaisten synkän tarinan dramaattisesti. Anneliina Rif lauloi munkin tarinan (kokoelma Cantigas de Santa Maria , laulu 384) mukaansatempaavasti Neitsyt Marian palvonnasta munkin sairastumiseen ja kuolemaan, jolloin hänen sielunsa siirtyi suoraan taivaaseen Pyhien luokse. Karttusen dulcimerin sointi vahvistui vauhdikkaiksi juoksutuksiksi. Ruusuja ihanampaa oli suudelma Henry Purcellin laulussa Sweeter Than Roses . Anneliina Rifin sopraano kaartui kauniisti korusävelten ryöpsähdyksissä. Karttunen soitti cembaloa. Duon yhteistyö toimi saumattomasti nopeissa ja hitaissa jaksoissa. Purcellin From Rosy Bow’rs -laulussa pyydettiin musiikin sielun virittämään laulu, jotta rakastettu hurmaantuisi. Yleisö osoitti suosiotaan lähes jokaisen esityksen jälkeen, mikä kirkossa on harvinaista. Hurmaantuminen oli konsertissa päällimmäinen reaktio. Ei ole liioiteltua sanoa, että Assi Karttunen piti ”oman konsertin” laulunumeroiden lisäksi. Neljä osaa Purcellin toisesta ja Louis-Nicolas Clérambault’n c-molli- ja duurisarjoista (yhteensä) ja Jean Philippe Rameaun kolme cembalokappaletta kimmelsivät aristokraattisissa väreissä. Harvoin kuulee niin riemukasta preludia, minkä Karttunen esitti Purcellin sarjasta. Molemmat sarjat päättyivät hitaaseen osaan Sarabande . Sitä ei juuri huomannut runsaiden melodian koristeluiden äärellä. Kolmijakoisuus ja harvat iskut toteutuivat esimerkillisen sykkivästi. Rameaun kappaleiden muusat, pyörteet ja kykloopit fantasoivat viehkeinä trillien siivittäminä. Clérambault’n resitatiivit ja aariat kantaatista lÁmour pique par une Abeille täydensivät rakkauden teeman koskettavasti. Duokonsertti 1.8. Ulvilan kirkossa. Anneliina Rif, sopraano ja Assi Karttunen, cembalo ja dulcimer. Ulvilan vanhan musiikin viikko 1.-4.8.