Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Pori Jazz

Yksityisautolla töihin hurauttavaa on turha syyttää päästöistä niin kauan, kuin julkinen liikenne tasolla, johon se on viime vuosina ajettu

Joukkoliikenteen kehittäminen on tärkeä osa juhlapuheita ja tehokas ase liikenteen päästöjen vähentämisessä. Ainakin Kokemäenjokilaaksossa se tuntuu kuitenkin olevan synonyymi bussivuorojen lakkauttamiselle. Palataan ajassa seitsemän vuotta taaksepäin, ja nostetaan esiin Porin ja Nakkilan välinen paikallisbussiliikenne. Vielä vuonna 2012 Porista Nakkilaan ajettiin kouluvuoden aikana arkipäivisin 19 ja vastakkaiseen suuntaan 18 paikallisbussivuoroa. Työmatkalaisten tarpeisiin aikataulut olivat jo tuolloin varsin niukat. Esimerkiksi Porin keskustassa töissä käyneet nakkilalaiset ehtivät kuitenkin bussin kyytiin, kunhan pääsivät töistä viimeistään kello 17. Kello 18:n jälkeen Porista lähtenyt vuoro oli lopetettu muutamaa vuotta aiemmin. Paikallisliikennettä on kehitetty niin tehokkaasti, että Porin ja Nakkilan väliä kulkee molempiin suuntiin enää kuusi vuoroa päivässä. Päivän viimeinen vuoro lähtee Porin kauppatorilta kohti Nakkilaa jo kello 16.15. Valtatie 2:n varrella Nakkilassa pysähtyvien pikavuorojen aikataulut sentään mahdollistavat edelleen myös työpaikkaliikenteen. Paikkakunnalla kuitenkin vain yksi pikavuoropysäkki, mikä rajaa potentiaalisten käyttäjien määrää. Kilometrien matka pysäkille vähentää vääjäämättä intoa lähteä töihin linja-autolla. Nykyiselleen paikallisliikenteen vuorojen määrä väheni syksyllä 2017, kun Pori, Nakkila, Harjavalta ja Kokemäki olivat kilpailuttaneet Pori-Kokemäki-vuorojen liikennöitsijän. Kolmivuotisen sopimuksen hinta oli kunnille yhteensä 382 000 euroa. Sopimus on voimassa elokuuhun 2020. Uuden kilpailutuksen valmistelun yhteydessä selviää, onko joukkoliikenteen kehittäminen vihdoin siirtynyt juhlapuheista oikeaan elämään. Jos vuoroja ei lisätä, tai niitä vähennetään, on nakkilalainen yksityisautoilija huono syntipukki liikenteen hiilidioksidipäästöille. Yksin kuntienkaan vastuulle vuorojen vähenemistä ei voi laittaa. Bussit tarvitsevat matkustajia, eikä tyhjillä busseilla ajelu ole hyvä ympäristöteko. Alkuvuodesta 2013 lopetetun, kello 17:n jälkeen Porista lähteneen bussin kyydissä oli keskimäärin vain kolme matkustajaa. Ihmisten ilmastoasenteet ovat kuitenkin muuttuneet noista ajoista. Ehkä kynnys vaihtaa yksityisautoilu paikallisbussiin on nyt pienempi.