Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Etäopetuksessa opettajakin kuulee joskus jotain, mitä ei pitäisi: ”Joku äiti siellä jo huuteli, että sitten kyllä siivoat huoneesi, kun koulupäivä päättyy”

– Onko siellä ketään potilaita jonossa, Kirkonseudun koulun erityisluokan opettaja Teijo Valtanen huhuilee mikrofoniinsa. Jonoa on, sillä Valtanen opettaa nakkilalaisia oppilaitaan nyt etänä, aivan kuten suurin osa hänen kollegoistaankin. Erityisoppilaiden kanssa lukujärjestyksestä on kuitenkin pidettävä tavallista tiukemmin kiinni, jotta kaikki pysyvät mukana. Ohjausta oppilaat tarvitsevat erityisesti matematiikan ja äidinkielen tunneilla. Kun Suomessa siirryttiin keskiviikkona 18. maaliskuuta etäopetukseen, Nakkila oli jo askeleen edellä muita. Erityisluokassa avattiin Chromebookit jo maanantaina, ja koko porukka kävi yhdessä läpi, miten Google Chromen Meet-palvelu otetaan käyttöön. Meetistä tuli opettajan, koulunkäynnin ohjaajan ja kymmenen oppilaan yhteinen yhteydenpitoväline, jota jokainen osasi jo tiistaiaamuna käyttää. Lisäksi luokalle perustettiin oma WhatsApp-ryhmä. – Heti maanantaina päätimme, että tiistaina kello 9 aloitetaan. Ei tämä toimi niin, että laita viestiä, jos tulee kysyttävää. He tarvitsevat sen reaaliaikaisen tuen ja säännöllisen päivärytmin, Valtanen kertoo. Sekä Valtanen että hänen työparinsa, koulunkäynnin ohjaaja Jarkko Kujamäki tekevät edelleen töitä omassa luokassaan. Varsinkin matematiikan tunneilla on tärkeää tehdä töitä yhdessä. – Matematiikassa jokainen tekee tehtäviään omaa vauhtiaan. Käytössä on ainakin kuusi eri kirjaa, ja jokainen on myös vähän eri kohdassa. Emme me voi tehdä niin, että annamme vain tehtävät kotiin ja pyydämme palauttamaan ne. Oppilailla pitää olla reaaliaikainen tuki kello 9–15, Valtanen kertoo. Valtanen vertaa työtään neuvontapuhelimeen ja Kujamäki kertoo, että välillä olo on kuin helpdeskissä. – Vaikka ryhmä on jaettu puoliksi, ei kaikkia silti pysty auttamaan samalla tavalla kuin luokassa. Kun luokassa parkkeeraa tuolinsa neljän oppilaan väliin, ne ovat kaikki siinä, Kujamäki toteaa. Opettaja kertoo kuitenkin olevansa ylpeä siitä, että kaikki oppilaat ovat tietokoneidensa ääressä joka aamu kello 9. Elleivät ole, opettaja lupaa kyllä herättää. Oppitunneilla opettaja seuraa kolmea näyttöä. Yhdestä ruudusta hän näkee ja kuulee oppilaansa, toisessa sinkoilevat WhatsApp-viestit ja kolmannessa odottavat Wilma-viestit sekä Classroom-harjoitukset. Tehtävät jaetaan ja palautetaan WhatsApp-sovelluksen kautta. Kun oppilas saa tehtävänsä tehtyä, hän ottaa niistä kuvan ja lähettää opettajalle. Jos opettaja on antanut tehtäviä muualta kuin oppikirjasta, vastaukset voi palauttaa suoraan opettajan sähköpostiin. Eniten pähkäiltävää opettajalla on taitoaineiden tunneilla. – Varsinkin tekninen työ on haastavaa, se on ollut toistaiseksi pelkkää teoriaa. Mitään puutöitä ei voi teettää etänä. Kuvaamataidon tunnit ovat olleet taidehistoriaa, teoksiin tutustumista ja niiden analysoimista. Meetin ainoana ongelmana Valtanen pitää sitä, että joskus taustahälyä on vähän liikaa. – Joku äiti siellä jo huuteli, että sitten kyllä siivoat huoneesi, kun koulupäivä päättyy. Se on tietysti hyvä muistutus jokaiselle, Valtanen nauraa. Taustahäly saattaa johtua myös oppilaiden nuoremmista sisaruksista tai lemmikeistä. Lemmikit tosin ovat tuoneet paljon iloa myös opettajan päivään. Joskus koulutyössäkin on silti pakko joustaa. – Ruokailu on silloin, kun äiti sanoo, että ruoka on valmista. Pakko tässä on ottaa huomion sitä kodinkin elämää. Etäyhteyden päässä olevat oppilaat kertovat kaipaavansa jo takaisin omaan luokkaansa. Yhden mielestä oppiminen on nyt entistä vaikeampaa, kun opettaja ei ole läsnä. Toinen kertoo kaipaavansa koululuokkaan jäänyttä Korona-peliä. Myös Valtanen ja Kujamäki toivoisivat näkevänsä oppilaansa livenä. He kertovat töiden kulkeutuvan kotiin nyt aiempaa helpommin. Välillä on katsottava opetusvideoita valmiiksi, välillä digitehtäviä. Valtanen myöntää olevansa vähän huolissaan myös siitä, miten oppilaiden motivaatio kestää, jos etäopetus jatkuu kesään asti. – Joku voi jäädä kyydistä, mutta meidän keinomme ovat aika vähäiset, jos joku päättää jäädä pois ryhmästä.