Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Siiderifanaatikot perustivat startupin, jonka juomat tunnetaan jo 15 maassa – Yrittäjät ennakoivat miljoonaliikevaihtoa: ”Emme tyydy siihen”

Vuonna 2015 Antti Laukkanen ja Ilkka Soini kävivät tutun keskustelun yrittäjäksi ryhtymisestä. Vanhat opiskelukaverit Tampereen yliopistosta asuivat tauon jälkeen taas samassa kaupungissa, tällä kertaa Amsterdamissa. Samaan aikaan Laukkasen entinen kollega Michael Nordblom oli palannut Kiinasta Eurooppaan. Kaikki kolme olivat olleet laatusiiderin ystäviä koko ikänsä. Soini oli työskennellyt vuosia juomateollisuudessa, viimeisimpänä Baileys-likööristään tunnetun Diageon leivissä. Laatu ja käsityöläisyys kiinnostavat 2010-luvun puolivälissä olutharrastajia, joten Soini ajatteli, että miksei siiderijuojiakin. Vastailmiönä teolliselle valmistukselle kuluttajat ovat hänen mukaansa yhä tietoisempia siitä, miten ja mitä raaka-aineita käyttäen tuotteet valmistetaan. Kolmikko päätti, että oli aika tarttua käsityöläissiiderien liiketoimintamahdollisuuteen. Tuoreet yrittäjät päättivät kartoituksen jälkeen, että siiderit valmistetaan Pohjois-Ranskassa. Kumppaniksi siiderien valmistukseen löytyi pohjoisranskalainen osuuskunta, johon kuuluu yli 400 viljelijää Bretagnen ja Normandian alueilta. Soini kertoo, että kaksi asiaa vahvistivat päätöksen: laadukkaan raaka-aineen saatavuus ja riittävyys ja perinteiseen sataprosenttiseen omenamehupohjaisen siiderivalmistuksen liittyvä erityisosaaminen. Lisäksi alueen kostea ilmasto on otollinen omenaviljelmille. – Siideriomenat eivät ole mitään tavallisia ruokapöytään ostettavia omenoita. Juuri tämäntyyppisen siiderin valmistaminen missään muualla olisi vaikeaa. Vuosikymmenen kypsyttely Kun Galipette Cidre -siideri lanseerattiin vuonna 2017, takana oli vuosikymmenen kestänyt yritysidean kypsyttely. Vastaanotto yllätti yrittäjät. Pelkästään Suomessa yritys solmi sopimuksia ravintoloiden kanssa jo keväällä 2017. Vuotta myöhemmin käynnistyi K- ja S-ryhmien keskusliikkeiden jakelu. Kesällä 2020 siideri on myös Alkon kesäjakelussa. Suomen lisäksi siideriä myydään 14 muussa maassa. Tuoreimpana yritys on solminut yhteistyökumppanuuden Lontoon Selfridges-tavaratalon kanssa. Koronaviruskriisin alussa Soini mietti, että ”tässäkö tämä oli”. Neljä kuukautta myöhemmin tunnelma on jo toinen. Pieni yhtiö on siirtänyt pandemian aikana fokusta tietyistä ravintoloista verkkoon. Sen merkitys kauppapaikkana on räjähtänyt. – Verkossa hyllytila on rajaton, ja kuluttajalla on sama mahdollisuus löytää pieni tai iso brändi. Vuoden 2017 jälkeen Pohjoismaihin on syntynyt vastaavia siideribrändejä. Soini sanoo, että uudet brändit tukevat ilmiötä ja osoittavat, että siideri voi olla muutakin kuin teollinen tuote. Kauppatieteet yhdistivät Ilkka Soini on kotoisin Tampereelta ja Antti Laukkanen Pirkkalan puolelta. Miehet tapasivat Tampereen yliopistossa vuosituhannen vaihteessa. Soini aloitti kauppatieteiden opinnot vuotta Laukkasta aiemmin, vuonna 1998. Miehet valmistuivat peräkkäin vuosina 2003 ja 2004. – Antti seuraa aina vuoden jälkeen perässä, Soini nauraa. Niin kävi myös vuonna 2006. Laukkanen muutti silloin Tukholmaan, jossa Soini asui jo. Tukholman-vuosilla oli ratkaiseva merkitys Galipetten perustamisen kannalta. Laukkanen tutustui Electroluxilla kollegaansa Michael Nordblomiin. Kolmikko vietti paljon aikaa yhdessä ja kävi ensimmäiset keskustelut yrittäjyyshaaveista. Pienikin markkinaosuus on iso Galipette sai tänä kesänä tuoreimman rahoituskierroksensa valmiiksi. Rahoituskierroksen avulla yritys aikoo luoda jakelu-, myynti- ja markkinointiresursseja Yhdysvaltoihin ja Iso-Britanniaan. Soini sanoo, että vaikka kasvu vaatii investointeja, nykyisillä myyntiluvuilla yrittäjät ovat ”kuivilla”. Yrittäjät odottavat liikevaihdon kasvavan tänä vuonna kahden–kolmen miljoonan euron välille. – Mutta emme tyydy siihen. Olemme kuitenkin halukkaita ottamaan riskiä, jotta voimme jatkaa aggressiivista kasvustrategiaamme. Soini luettelee lukuja: siiderikategorian myynti koko maailmassa yli kahdeksan miljardia euroa vuodessa, josta niin sanotun premium-kategorian osuus on kolme miljardia. – Pienilläkin markkinaosuuksilla bisnes on merkittävää. Ruotsissa Galipettella on Soinin mukaan vajaan prosentin markkinaosuus. Tuote on jo Alkoa vastaavan Systembolagetin myyntilistoilla. Briteissä vastaava markkinaosuus tarkoittaisi jo 35 miljoonan euron kuluttajamyyntiä. Soini hakee vertailukuvaa oluista. – Brewdog-tyyppisen yhtiön liikevaihto on satoja miljoonia puntia. Se kuvaa sitä potentiaalia, mitä laadukkaassa käsityöläisjuomakategoriassa on. Kumppaniosuuskunnan ansiosta Galipetten ei ole tarvinnut investoida viljelyyn tai siiderin valmistuslaitteistoon. Henkilöstökulut ovat pienet, sillä myynnin ja markkinoinnin kohdemarkkinoilla hoitavat paikalliset maahantuojat. Vain avainmarkkinoilla, kuten Lontoossa ja Pariisissa, on omat brändilähettiläänsä. Uusi motto Ilkka Soinin on edelleen välillä nipistettävä itseään, jotta hän uskoo kaiken tapahtuneen olevan totta. Soini uskoo nykyisin sanontaan ”jos ei pyydä, ei voi saada”. Hän kertoo esimerkiksi tarinan tavaramerkin suojaamisesta Yhdysvalloissa. Vaikka se ei vielä ole merkittävä markkina, tulevaisuudessa luultavasti on. Siksi yrittäjät halusivat suojata tavaramerkin heti. Galipette tarkoittaa kuperkeikkaa ranskaksi. Yrittäjät valikoivat ranskalaisen nimen, koska maahan liittyy vahvoja mielikuvia ruoka- ja juomakulttuurista. Euroopassa tavaramerkin suojaus onnistui ongelmitta, mutta Yhdysvalloissa selvisi, että sana kuperkeikka on englanniksi jo käytössä sesonkioluen nimenä. Koska nimi ei saa olla millään maailman valtakielellä sama, Galipetten tavaramerkkihakemus hylättiin. – Ajattelimme, että jos emme tämän tuotteen ja tavaramerkin alla pääse Yhdysvaltoihin, tilanne muuttuu täysin, Soini sanoo. Yrittäjät pelkäsivät, että ison panimoyhtiön kanssa asioinnista on luvassa kymmenientuhansien dollarien lakipalvelujen laskut. He päättivät käyttää "haastajan asemaansa” hyväksi. Soini lähestyi yhtiön pääjohtajaan suoraan LinkedInissä. Muutaman yhteydenoton jälkeen hän sai vastauksen. Asetelma oli Soinin mukaan äärimmäisen ystävällinen. Lakiosaston kanssa todettiin, ettei vaaraa sekaannukselle ole, vaikka Galipette olisikin Galipette. Yhtiöt tekivät sopimuksen ja juomat on tarkoitus lanseerata Yhdysvalloissa vielä kesän 2020 aikana. Vuodet vuoristoradassa Ensimmäiset vuodet yrittäjänä ovat olleet vuoristorataa: vuoron perään onnistumisia ja vaikeuksia. Soini kuvailee startupia intohimoprojektiksi. – Vaikka sen tiedostaa ennen polulle lähtöä, varmasti jokainen yrittäjä myöntää, että se yllättää, Soini sanoo. Nykyiseen verrattuna työtilanne oli muutama vuosi sitten stabiili. Pörssiyhtiössä takana oli valtava tiimi. – Nyt pienen tiimin käsissä on yhtiön koko operatiivisen toiminnan kirjo. – Välillä ollaan ryömitty syvällä mutta ne onnistumisten hetket, joita tiimin kanssa olemme saaneet jakaa, ovat korvaamattomia.