Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Veneilytutkinto ei tekisi hallaa

Merenkulun säännöt kaikille rekisteröityjen veneiden kuljettajille selviksi. Tätä puoltaa juuri edellisen viikon lopussa sattunut traaginen veneilyonnettomuus Turun eteläpuolella. Tämä vaje voidaan täyttää vain veneilyn ajoon oikeuttavilla kursseilla saadun tutkinnon avulla. Tutkinnot voidaan järjestää työväen- taikka kansalaisopistoissa merenkulun kursseilla. Jos veneessä on ajan tasalla olevan henkilön tähystys ja veneen hallintaan oikeuttavan henkilön valvonta, tällaiset onnettomuudet voidaan välttää. Nyt tällaista ei varmastikaan ollut sillä toiseen alukseen törmänneellä veneen kuljettajalla, joka olisi ollut väistämisvelvollinen toiseen alukseen nähden. Minun käsitykseni mukaan tämä suurempi alus oli kytkettynä autopilotti ohjaukseen ja alus piti suuntansa ja vauhtinsa muuttumattomana ilman asiamukaista valvontaa, eli "tähystystä". Seuraukset tälle asianmukaiselle veneen kulun valvonnalle olivat puutteelliset ja kohtalokkaat. Mitä hallaa tekisi veneajokortti saariston turismille, kuten kirjoittaa Henna Takatalo TS:ssa lukijoiden palstalla? Itse uskon, että se lisäisi saaristossa vierailevien turistien luottamusta myöskin vesiliikenteeseen ja vähentäisi pelkoja Turun saaristossa sattuneen kaltaisista onnettomuuksista. Onhan kauppalaivoillakin aina saaristossa ns. ruorimies joka huolehtii ohjauksesta, luotsi, mikäli sellaista käytetään, joka antaa ruorimiehelle ohjeen, mitä kurssia ajetaan. Laivan vahtivuorossa oleva perämies, ja jos luotsi puuttuu, laivan päällikkö, joka viime kädessä huolehtii laivan ohjauksesta, kuten luotsi.