Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Joustavuutta työnhakijan ja työnantajan kohtaamiseen – Työnvälityspisteessä luvataan palvella kasvokkain ja niin kauan kuin on tarvis

Jo kuukauden ajan on ovi käynyt BePOPin kauppakäytävältä uuden Työnvälityspisteen tiloihin. Sisään on saattanut astella lomautettu, työtön tai vain työpaikan tai peräti ammatin vaihtamisesta haaveileva työntekijä. Kynnys on matala juuri heille, mutta myös maakunnan työnantajille, sillä erityisesti juuri heidän haastava tilanteensa on ollut käynnistäjänä Työnvälityspisteelle. Hyvä työllisyyskehitys on jatkunut vuodesta 2016, mikä on merkinnyt joillekin aloille työvoimapulaa. Työnvälityspiste ei yksin kesää tee. Se on te-toimiston lisäpalvelua. Jotta apua saa, on oltava te-toimiston kirjoissa työnhakijana. Toki ensimmäisen kontaktin voi ottaa myös täällä, sillä Työnvälityspisteeltä ohjataan oikealle polulle. Prosessi työn hakemiseen voidaan aloittaa Työnvälityspisteessä ja jatkaakin samanaikaisesti, kun asiaa hoidetaan työvoimatoimistossa. Te-toimistossa kohtaa asiantuntijan, joka on yhteyshenkilö Työnvälityspisteen suuntaan. Sen jälkeen tiedossa on aloitustilaisuus te-toimiston tiloissa ja henkilökohtaisia keskusteluja jatketaan Työnvälityspisteessä. Melkoinen ongelma on ollut se, että te-toimistossa joillakin virkailijoilla on vastuullaan noin 500 työnhakijan asiat. – Meidän vahvuutemme on siinä, että Työnvälityspisteessä käsitellään ihmistä. Kasvokkain tavataan niin monta kertaa, kuin on tarvis. Te-toimiston tehtäväksi jää lausuntojen laatiminen ja yhteydet Kelaan ja työttömyyskassoihin, valmentaja Olli Laakio yksinkertaistaa tehtävänjakoa. Uusi palvelu on ely-keskuksen rahoittamaa. Sen ja te-toimiston käynnistämään palveluun työnantajatietämyksen tuo VMP Groupin edustus. Työnantaja voi siis Työnvälityspisteen avulla palkata työntekijän joko suoraan tai riskittömästi vuokratyövoimana. –Osaavan työvoiman saatavuus on alueen elinvoiman perusta. Siksi päädyimme ottamaan mukaan yksityiset palveluntuottajat tukemaan tavoitetta saada työvoimaa yrityksiin, Maija Saari ely-keskuksesta sanoo. Toiminnan salaisuus on siis siinä, että sekä työnantaja että työnhakija pääsevät keskustelemaan kasvokkain valmentajan kanssa. Siinä selviää kumpaisenkin tarpeet ja kyvyt toimia yhdessä. Valmentajan tehtävä on saattaa heidät yhteen. Tarvittaessa järjestetään rekrykoulutuksia yritysten tarpeiden mukaan. Minimissään koulutus kestää kymmenen päiviä, ja vähimmillään koulutettavia tarvitaan kurssille neljä kappaletta. –Yritysten on hyvä tietää, että hekin voivat lyöttäytyä yhteen. Neljä pientä saman alan yritystä, joilla kaikilla on tarve yhdestä ammattilaisesta, voi järjestää yhteisen kurssin, Laakio kertoo. VMP-Groupin Kim Virtanen muistuttaa, että osaavien työntekijöiden tarve on suuri ja se kattaa kovin monta alaa. –Tarvittaessa käytämme työnhakijapankkiamme hyödyksi valtakunnallisestikin, hän sanoo ja korostaa, että pyrkimys on saada näin uusia asukkaita alueelle. Työnvälityspiste on siis tullut joustavoittamaan käytäntöjä. Ihminen on saattanut olla työelämässä 20 vuotta, ja työn hakemisen aloittaminen vaatii aivan uusia taitoja. Keskustelussa valmentajan kanssa selkeytyvät myös oma osaaminen ja sen parantamisen tarve samalla, kun yhteistyössä laaditaan vaikka työhakemuksia. Käytännön asioissa on työntekijöitä autettu samanlaisessa Työnvälityspisteessä Varsinais-Suomessa jo kahden vuoden ajan. Noin 5000 asiakkaasta 64 prosenttia on tänä aikana työllistynyt, aloittanut koulutuksen tai ryhtynyt yrittäjäksi. Tavoitteet Satakunnan alueella ovat samansuuntaiset. Ensimmäiset työllistymiset nähtiin jo pari viikkoa sitten. Työnvälityspiste on Porin BePOPissa, mutta asiakkaista tavataan koko maakunnan alueelta. Hanke jatkuu ainakin vuoden 2020 loppuun saakka.