Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Tämän näyttelyn keramiikka on kaukana perinteisistä savihahmoista ja taide ammentaa niin Raamatusta kuin luonnosta

Kuvataide Out of order Roos Johannes Hermsen, Katri Paunu 13.8. saakka. Poriginal-galleria, Eteläranta 6, Pori, avoinna ti-su kello 11-18. Poriginal-galleriassa esittäytyvät Roos Johannes Hermsen ja Katri Paunu valmistuivat viime vuonna hollantilaisesta Gerrit Rietveld -akatemiasta. Hermsen maalaa ja kirjoittaa, Paunu on erikoistunut keramiikkaan. Taiteilijoiden opiskeluaikana alkaneesta yhteistyöstä välittyy valloittavia tunnelmia galleria-aulan videotallenteista. Niissä Paunu ja Hermsen mestaroivat kömpelöitä jättimarionetteja, jotka musisoivat ja jorailevat onnellisen riippumattomina nukketeatteritaiteen opinkappaleista. Katri Paunun (s. 1993) keramiikkateoksissa ollaan myös mahdollisimman kaukana perinteisistä savikipoista ja -pupuista. Alakerran tilateokseen kuuluu muun muassa ilmankostutin, osterivinokkaita, lihansyöjäkasvi, ruosteinen liemiallas ja torvimainen veistos. Nimi Hydra viittaa antiikin Herakleen taisteluun käärmepäistä hirviötä vastaan. Kamppailun teema kokoaakin Paunun teoksia. Hydrassa se käydään ihmisen ja luonnon välillä, moneen suuntaan, sekä tuhoten että elvyttäen. Teoksen mekanismi yrittää pitää herkkiä helttasieniä elossa, toisaalla sädesieni pystyy tuhoamaan kerrostalon ja ihminen kykenee pilaamaan vaikka vesistön. Suolapatsaissa törröttää tykin kaltainen kaksipiippu. Suola viittaa paitsi gallerian historiaan entisenä suolavarastona, myös Vanhaan testamenttiin. Tarinassa nainen muuttui suolapatsaaksi kääntyessään todistamaan Sodoman ja Gomorran kaupunkien hävitystä. Myös Roos Hermsenin (s. 1994) maalauksista löytyy raamatullisuutta, kuten puuhun kietoutunut käärme sekä madonna ja lapsi. Runolliset teosnimet pyrkivät lisäämään kuviin ylimääräisen outouskerroksen, mutta aina suomennokset eivät oikein solju. Kieli kaipaisi notkeampaa kääntämistä. Hermsenin maalaukset eivät tavoittele eheyttä, vaan esittävät sirpaleita ihmisistä ja välähdyksiä tarinoista. Maalausjälki sekoittelee nopeatempoisia tyylejä. Huomion hakijana toimii joskus hehkuva punainen, toisinaan maalattu sana tai hahmon ilme. Hypähtelevä ripustus, ideoiden ja tekniikoiden runsaus sekä muotokielen vapaa vaihtelu haastavat teoksiin keskittymistä. Siitä huolimatta Paunun ja Hermsenin näyttely peilaa kiinnostavasti kansainvälisten taidevirtausten juonteita, kuten eliölähtöisiä luontotutkielmia ja loppuunkulutetun länsimaisuuden finaalia.