Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Lämpöuupumus edeltää lämpöhalvausta – Sitkeä harhaluulo vedenjuonnista voi aiheuttaa helteellä ongelmia, sanoo ylilääkäri

Aurinko paahtaa täydeltä taivaalta ja ilma seisoo. Lämpömittari näyttää hellelukemia. Lämmin sää houkuttelee monet ulos nauttimaan kesäpäivästä, mutta pitkään paahteessa oleilemisessa on myös riskinsä. Moni tuntee auringonpistoksen ja lämpöhalvauksen vaarat, mutta harvempi tunnistaa lämpöuupumuksen. Siitä voi olla kyse, jos auringossa vietetyn päivän aikana alkaa tuntea väsymystä, yleistä huonovointisuutta ja päänsärkyä, kertoo pääkaupunkiseudun päivystyspoliklinikoista vastaava ylilääkäri Veli-Pekka Harjola Husista. Nestehukka Lämpöuupumus on lämpöhalvauksen esiaste, joka johtuu usein nestehukasta. Juomisen tärkeys korostuu etenkin ulkona töissä olevilla tai esimerkiksi ulkoilutapahtumiin osallistuvilla. Silloin vettä kannattaa juoda Harjolan mukaan pelkästään yhden tunnin aikana puolesta litrasta litraan. Jos pystyy oleilemaan varjossa ja välttämään kovinta kuumuutta, yhden vesilitran lisääminen koko päivän nestemäärään voi riittää auttamaan nesteen haihtumista. ”Kolme litraa päivässä on hyvä yleisohje”, Harjola sanoo. Suolanpuutos torjuttava Harjolan mukaan edelleen elää harhaluulo siitä, että kuumalla pitää juoda mahdollisimman paljon vettä. Pelkän veden runsas juominen voi kuitenkin aiheuttaa ongelmia. Jos nestehukkaa korjaa pelkällä vedellä, voi syntyä suolanpuutos eli veriplasman laimeneminen. Mikäli vettä juo sekä aterioiden yhteydessä että yhdestä kolmeen lasia niiden välissä, laimenemisesta ei tarvitse olla huolissaan, Harjola huomauttaa. Laimenemisen riski kasvaa vasta jos juo reilusti yli kolme litraa vettä päivässä. Jos suolan riittävä saaminen huolettaa, helteisellä säällä veden joukkoon voi lisätä pienen määrän suolaa tai juoda urheilujuomaa, johon on lisätty elektrolyyttejä. Lue myös: Helteellä moni tekee asunnon viilentämisessä virheen – Asiantuntijat antavat kahdeksan vinkkiä, joilla kuumuus muuttuu heti siedettävämmäksi Päänsärky ja heikotus ovat selkeitä merkkejä siitä, että kannattaa siirtyä pois auringonpaisteesta ja lisätä nesteytystä. Esimerkiksi urheilukisoissa veden pirskottelu päälle sekä tuulettimen käyttö toimivat helppona ensiapuna. Ensioireet kannattaa ottaa tosissaan. ”Kehon ydinlämpötila voi nousta lämmön aiheuttamana ja aiheuttaa lämpöhalvauksen. Tällöin tajunnan taso voi häiriintyä, voi pyörtyä tai saada kouristuksia”, Harjola sanoo. Lämpöuupumuksen riski on korkea erityisesti heille, joilla on perussairauksia ja käytössä jokin nesteenpoistolääke. Esimerkiksi verenpaineen, sydämen vajaatoiminnan tai munuaisten vajaatoiminnan hoidossa käytettävien nesteenpoistolääkkeiden annostusta kehotetaan usein vähentämään tilapäisesti helteellä. Lääkkeitä ei kuitenkaan saa alkaa vähentää omatoimisesti, vaan siitä pitää aina keskustella lääkärin kanssa. Vaara myös sisätiloissa Lämpöuupumus iskee usein suorassa auringonpaisteessa, mutta sille voi altistua myös sisätiloissa, jos asunnossa on huono ilmanvaihto ja sen lämpötila nousee korkeaksi. Toinen sisätila, jossa lämpöuupumukselle voi altistua, on sauna. Liiallinen saunominen voi johtaa nestehukkaan, ja esimerkiksi saunaan pyörtyminen pitää ottaa vakavasti ja pyörtynyt saada pois lämmöstä nopeasti. Harjola ei kuitenkaan lähtisi kieltämään saunomista kuumallakaan säällä. ”Kyllä suomalaisten pitäisi saada nauttia näistä helteistä, nämä ovat aika vaatimattomia lämpöjä verrattuna vaikka etelän kohteisiin. Jos ennen saunaan menemistä ei ole nestehukkaa, nesteen tarpeen pystyy kyllä korjaamaan saunan jälkeen”, hän sanoo. Lämpöuupumusta voi parhaiten ehkäistä asianmukaisella vaatetuksella, Harjola sanoo. Vaaleat ja kevyet vaatteet suojaavat paahteelta, ja pään suojaksi kannattaa vetää hattu tai muu päähine. Näin välttää samalla myös auringonpistoksen, joka muistuttaa oireiltaan lämpöuupumusta, mutta johtuu nimenomaan päähän kohdistuneesta auringonpaisteesta. Mikäli mahdollista, suoraa auringossa olemista kannattaa välttää, tai sitä pitäisi ainakin pyrkiä tauottamaan hakeutumalla välillä varjoon. Nestettä pitää muistaa nauttia tarpeeksi, mutta ei liikaa. Ihon viilentäminen esimerkiksi tuulettimella auttaa, samoin kuin siirtyminen ilmastoituihin sisätiloihin mahdollisuuksien mukaan. Tajunnanmenetys vaatii tehohoitoa Jos lämmön aiheuttama heikotus pahenee sekavuudeksi ja tajuttomuuteen, on syytä epäillä lämpöhalvausta. Silloin tarvitaan päivystyspoliklinikkahoitoa. ”Tajunnanmenetys on jo syy soittaa 112, sillä tilanne voi vaatia jopa tehohoitoa”, Harjola sanoo. Ensiapuna ennen päivystykseen pääsemistä potilaan ihoa kannattaa valella kylmällä vedellä ja tuulettaa esimerkiksi vaatteella tai pyyhkeellä. Harjola kuitenkin muistuttaa, ettei lämpöhalvaus ole Suomessa kovin yleinen, vaan kyse on yksittäisistä tapauksista kesässä. ”Näillä säillä ei ole syytä pelätä lämpöhalvausta, jos pitää asianmukaisesti huolta itsestään”, hän sanoo.