Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Pankin PIN-koodi sormenpäissä on iso turvallisuusriski –kuka korvaa, jos sormenjälki saadaan kolkkaamalla tai sammumalla?

Pankit ovat hyväksyneet käyttöön ja tarjonneet mobiilipankin käyttäjille sormenjälkitunnistuksen. Mitkä ovat mahdolliset seuraamukset siitä, että PIN-koodi kulkee henkilön mukana hänen sormenpäissään? Pankit ovat ohjeistaneet asiakkaitaan käyttäjätunnusten, salasanojen ja avainlukulistojen turvalliseen säilyttämiseen. Huolimattomuudet näissä ovat luonnollisesti asiakkaiden vastuulla. Mutta kenen on vastuu eli mikä taho korvaa vahingot, kun henkilö on tajuton, sammunut, tai hänet kolkataan tai muuten voimankäytöllä pakotetaan tunnistautuminen sormenjäljellä pankkisaldoihin kiinni pääsemiseksi? Oma pankkini OP vastasi, että asiakkaalla on velvollisuus huolehtia, että mobiililaite ja tunnukset eivät ole muiden henkilöiden saatavilla. No miten tämä toteutetaan? Kumpi jätetään kotiin, puhelin vai sormenpäät? Kun tänä päivänä puhelin on aina kaikilla mukana ja jos sormenjälkitunnistautumisen ominaisuus on käytössä, tuo pankin fiksu neuvo ei mielestäni toteuta pankkiturvallisuutta alkuunkaan. Sormenjälkiominaisuuden käyttöönotto on asiakkaan vastuulla, vastasi OP. Ovatko pankit asettaneet tässä asiakkailleen ansan, josta eivät ole riittävästi tiedottaneet ja varoittaneet? Onhan tuo sormenjälkitunnistautuminen tosi kätevä. Kokeilin sitä, ennen kuin huomasin turvallisuusaukon. Kannattaa siis harkita sormenjälkitunnistautumisen käyttöönottoa. Jos käytät, vastaat mahdollisista väärinkäytöksistä itse koko pankkivarallisuudellasi. Pankit, näinkö tämä menee? Kalevi A.E. Koski Pori