Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Kädet Amerikan rasvassa ja jalka vakaasti Suomen markkinoilla – raumalainen maahantuoja ja tukkumyyjä haastaa isoja kilpailijoita

Kansainvälinen öljybisnes ja raumalainen perheyritys eivät ole kovin todennäköinen yhdistelmä, mutta Oy Kendall Ab on onnistunut toimialalla, joka ei ole kovin helppo. Moottoriajoneuvojen ja teollisuuden voiteluaineiden maahantuonti ja kauppa on tiukasti kilpailtu laji. Maahantuonnin rakentaminen, jalan saaminen Suomen markkinoille ja aseman vakiinnuttaminen on kestänyt neljä vuosikymmentä. Raumalaisyritystä johtaa nyt toinen sukupolvi ja kunnianhimoisena tavoitteena on haastaa voiteluainemarkkinoiden isot kilpailijat. Toimitusjohtaja Meli Valo on luotsannut isänsä Ari Valtosen perustamaa maahantuonti- ja tukkuyritystä kahden vuoden ajan, mutta öljybisneksessä hän on työskennellyt perheyrityksessä 12 vuoden ajan. Hän naurahtaa, ettei teininä tosiaan miehinen, moottorien ja koneiden voiteluaineiden bisnesmaailma erityisesti houkutellut. Öljyalan bisnesmaailmassa on perinteisesti vahva miesjohtoisuus. Niinpä edelleen tapaa käydä niin, että ensikertalaiset kysyvät raumalaisyrityksessä vieraillessaan, että missähän se johtaja on tavattavissa. – Eipä se minua häiritse, Meli Valo sanoo hyväntuulisesti. Omistajan tyttären on vielä erikseen hankittava uskottavuutensa. Elintarviketieteiden maisterin, kaupallisen alan sekä liikkeenjohdon tutkinnot hankkinut Meli Valo sanoo ajatustensa muuttuneen matkan varrella ja alan yritystoiminta on monipuolisuudessaan kiehtovaa, vaikka arki on työtä markkinoilla, joilla tuotemerkkien välinen kilpailu on kovaa. Toimitusjohtaja haluaa kuitenkin nostaa etualalle perheyhtiön henkilöstön, joka on rakentanut vuosikymmenten työllä aseman markkinoille. Voiteluaineteollisuus on osa maailmanlaajuista öljybisnestä, jossa toimii erittäin suuria tuotanto- ja jalostusyhtiöitä. Raumalainen Kendall kantaa Phillips 66 -yhtymän yhden voitelutuotealan nimeä. Öljy- ja kemianteollisuuden amerikkalaisen monialayhtiön liikevaihto on noin 111 miljardia dollaria ja työntekijöitä on 14 600. –  Tuomme maahan ja tukkumyyntiin Kendall -moottoriöljyjä ja voiteluaineita, joita käytetään muun muassa autoissa, työkoneissa ja teollisuudessa. Yksittäisiä tuotteita on satoja, kuten käyttökohteitakin, Meli Valo kertoo. Voiteluaineiden markkinat ovat Meli Valon mukaan kylläiset ja siirtymät tuotemerkkien välillä niukkoja. Kendall on saanut jalan markkinaoven väliin Suomessa jälleenmyyjäverkostolla, jossa on auto- ja raskaskonekorjaamoja sekä teollisuusmittakaavan asiakkaita. – Olemme Euroopassa tuotemerkin suurimpia maahantuojia. Merkki on tunnettu myös Hollannin markkinoilla, Meli Valo kertoo. Kaupanteko on painottunut tynnyrimittakaavaan ja isompiin eriin. Yrityksen markkinointiponnisteluissa tähtäintä on käännetty nyt myös yksittäisiin kuluttajiin, joille tuotteet myydään gallona- ja pullo -yksikköinä.. Yhtenä välineenä on verkkokauppa. Rauma on sijaintipaikkana edullinen, sillä tuontisatama on kätevästi yrityksen nurkalla. Tuotekontit saapuvat linjalaivojen mukana. Toimitusajat ovat tosin pitkiä, noin kahdeksan viikkoa, ja sen seurauksena yrityksen on ylläpidettävä runsasta tuotevarastoa. Amerikkalaiset bisnesnaiset ja -miehet tunnetaan luunkovina rahantekijöinä. Meli Valo kertoo yhteistyön sujuvan varsin mutkattomasti Atlantin ylitse. Asemaa tietysti helpottaa se, että on ostajana ja amerikkalaiset myyjänä. Helpompaa lienee myydä esimerkiksi jääkaappeja pohjoisnavalle tai hiekkaa Saharaan kuin viedä mitään Yhdysvaltoihin. Meli Valo sanoo isojen jenkkiyhtiöiden maailmassa oman mantereen suhdanteiden olevan olennaisen vaikuttava tekijä. Esimerkiksi hinnankorotuksia tulee isoilta firmoilta varsin herkästi, kun Amerikan mantereen kansantalous toimii ja kysyntää on markkinoilla. Ajankohtainen taloustilanne on vielä vireä, mutta epävarmuus on lisääntynyt, Meli Valo sanoo. Keskeisenä tekijänä on talousmahtien, erityisesti Kiinan ja USA:n välinen kauppasota ja tullimaksunokittelu, jonka moottorimiehenä on presidentti Donald Trump. Meli Valon mukaan amerikkalaisyrityksissä suhtaudutaan presidentin avoimesti omaa maata suosivaan kauppa- ja bisnespolitiikkaan myönteisemmin kuin mitä mediajulkisuus antaa ymmärtää. Maahantuojayrityksen näkökulmasta merkityksellisempi tekijä on USA:n dollarin kurssi ja sen suhde euroon. Voiteluaineiden perustana on maaöljy, mutta raakaöljyn hintaosuus on alhainen verrattuna lopputuotteen muihin kustannuksiin. – Jo pienikin valuuttakurssimuutos voi merkitä meille tuhansia euroa tuotua konttia kohti. Hinta voi muuttua laivamatkalla, sillä maksuehtona on tavallisesti 60 päivää laivan lähtöpäivästä. – Meille on tietysti edullisinta se, että vaihtosuhde on mahdollisimman paljon euron hyväksi, hän lisää. Voiteluainebisneksessäkin on Meli Valon mukaan liikenteessä myös ns. halpavalmistajia. Aika säännöllisesti yritykseen tarjotaan voiteluöljyjä, joiden hintataso on huomattavan alhainen. – Niihin tarjouksiin emme ole tarttuneet, koska haluamme varmuuden tuotteiden laadusta ja tällä linjalla jatkamme tulevinakin vuosina, Meli Valo sanoo.