Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Autoilija maksaa yhä enemmän, mutta saa yhä vähemmän – Tähänkö on tyydyttävä?

Kun auton rengas osuu ties monenteenko kuoppaan, alkaa auton omistajan hymy hyytyä. Raivostuminenkin on lähellä, sillä kunnon täräys pelästyttää. Eikö tuota monttua nyt saa paikattua? Ei kuulemma saa, ei ainakaan niin pian kuin moni autoilija haluaisi. Ely-keskuksen mukaan rahat eivät riitä parempaan tienpitoon. Valtion tieverkon kunnossapidon ratkaisee hallituksen ja eduskunnan budjettipolitiikka. Kaavoitetuilla taajama-alueilla katujen ylläpidosta vastaavat kunnat ( SK 25.7.) Kun katsoo lukijoiden Satakunnan Kansan kyselyssä antamaa palautetta, niin tieverkoston ylläpidossa on reiluja puutteita niin valtion kuin kuntien vastuulla olevilla teillä. Railoja, halkeamia, kuoppia, suuria painumia, ropoisuutta, teräväreunaisia reikiä ja niin edelleen. Ei hyvältä näytä. Lisäksi monilla teillä tehdyt tilapäiskorjaukset ovat kuin rahaa syvään vesikaivoon heittäisi. Tilanne on palautunut samaksi muutaman talven jälkeen, pahimmillaan jo seuraavana kesänä. Valtion liikenneverkostossa on kurottavana noin 2,5 miljardin euron korjausvelka. Summa kuulostaa hurjalta ja sitä se on. Suunta on kohti huonompaa, sillä kuluvana vuotena päällystettävien tiekilometrien määrä suurin piirtein puolittui menneistä vuosista. Tänä vuonna luvassa on ehkä 300 miljoonan euron tasokorotus perusväylänpitoon. Siitä päättää eduskunta. Autoilijoiden on saatava parempia teitä alleen. Kaikilla ei ole mahdollista käyttää julkista liikennettä. Monelle se on haja-asutusalueilla jopa sula mahdottomuus, ja kaikki eivät voi asua kaupunkikeskustoissa. Ainakaan aluekehityksen näkökulmasta se ei ole toivottavaa. Auton tarvetta ei vähennä myöskään se, että satakuntalainen raideliikenne on kuin luola-ajalta. Porista ei esimerkiksi ole yhtään suoraa vuoroa Helsinkiin. Junien myöhästely on pelottavan arkipäiväistä. On luonnollista , että tiekorjauksissa mennään pääväylät edellä. Liikennemäärät ratkaisevat. Rankalla kädellä verotettu autoilija kuitenkin ansaitsee tiestön kunnolta enemmän. Tasavertaisuuden vuoksi ei ole reilua, että maksut nousevat jatkuvasti, mutta palvelu huononee.