Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri

Ruotsalainen hävittäjäehdokas lensi testeihin Pirkkalaan, huono sää kiusaa - Gripen E:n ensiesiintyminen ulkomailla

Suomen hävittäjäkilpailussa on testivuorossa Saabin Gripen E, joka saapui Pirkkalaan ilmavoimien tukilohtaan eilen vähän myöhässä huonon sään takia. Kyse oli niin sanotusta siirtolennosta, jolla noudatettiin siviililentoliikenteeen kriteereitä. Sää Pirkkalassa on tänään torstaina testilennoille haastava: aavistus pakkasta, jäätävää tihkua ja huono näkyvyys. Puolen päivän jälkeen suunniteltu testilento onkin jo peruttu huonon sään takia. Ilmavoimien tukikohtaan on saapunut viitisenkymmentä median edustajaa, joista lähes kymmenen Ruotsista. Onhan kyse hävittäjäkilpailun ohella samalla Gripen E:n ensiesiintymisestä ulkomailla. Gripen E on tällä hetkellä ainut paikalla oleva ruotsalaiskone. Testilentoihin osallistuva kaksipaikkainen Gripen 39-7 saapuu Pirkkalaan myöhemmin. Se on Gripen D:stä modifioitu yksimoottorinen koelentohävittäjä, jossa on sama moottori ja samankaltainen ohjaamo, kuin Suomen hävittäjäkilpailussa mukana olevassa Gripen E:ssä. Se on lentänyt jo vuodesta 2014 alkaen. Siihen pääsee lennoille mukaan halutessaan myös suomalaispilotti. Niin ikään Saabin tarjouspakettiin sisältyvä ilmavalvontakone GlobalEye lentää sille annettuja tehtäviään Suomen ilmatilassa hävittäjän testien aikana. Se ei kuitenkaan todennäköisesti laskeudu Pirkkalan tukikohtaan. ”Terävöitetty ratkaisu” Viime kesän Turun ilmailunäytöksessä Saab järjesti yllätyksen, kun se paljasti, että Suomen tarjous pitää sisällään kaksi GlobalEye- tutkavalvontakonetta 54:n yksipaikkaisen Gripen E:n ja 12:n kaksipaikkaisen Gripen F:n lisäksi. Siinä huippunykyaikainen tutka- ja taistelunjohtojärjestelmä on yhdistetty Bombardier Global 6000 liikesuihkukoneeseen. Ensimmäinen asiakas koneelle on Yhdistyneet Arabiemiirikunnat. Saabin mukaan uusi GlobalEye tarjoaa uuden tason monitoimikykyä ja yhdistää ensi kertaa samalle alustalle pitkän kantaman tunnistuskyvyn, ilmavalvonnan sekä maalien samanaikaisen seurannan ilmassa, maalla ja meressä. Johtaja Micael Johansson Saabilta on kehunut ”uutta, terävöitettyä ratkaisua”. – Koneessa on kattava valikoima signaalitiedustelun ja elektro-optisen spektrin sensoreita yhdistettynä omasuojajärjestelmään ja uuteen taistelunjohtoratkaisuun. Johanssonin mukaan koneessa on mukana myös elektronisen sodankäynnin ratkaisuja. Toimintakyky ensi vuonna? Saabin Gripen E:tä mainostetaan älykkäänä hävittäjänä. Valmistajan mukaan siinä yhdistyvät operatiivinen suorituskyky, huipputeknologia ja kustannustehokkuus. Se on kooltaan pieni, mutta ruotsalaisena suunniteltu nimenomaan pohjoisen oloja vastaavaksi. Se on tehty muun muassa metsäistä maastoa ja maantietukikohtia silmälläpitäen. Vaikka koneen valmistus on hieman suunnitellusta aikataulusta jäljessä, uskotaan sen saavuttavan alustavan operatiivisen toimintakyvyn ensi vuonna. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Ruotsin ilmavoimilla pitäisi olla silloin käytössään ainakin kahdeksan uutta hävittäjää eli kaksi parvea. Ruotsin ilmavoimat sai ensimmäisen uuden Gripen E:n viime vuoden joulukuussa. – Kun Suomi tekee sopimuksen hävittäjän hankkimisesta vuonna 2021 ja koneita aletaan luovuttaa vuodesta 2025 aina vuoteen 2030 asti, on siinä tuotanto-ohjelman sisällä paljon joustovaraa siinä, millaisia erityisvaatimuksia ja -tarpeita tilaaja asettaa, pohtii Saabin Suomen ja Baltian alueen myyntijohtaja Magnus Skogberg . Hänen mukaansa asiakkailla on yleensä parikin asejärjestelmää tai uusia sensoreita, joita halutaan, ja Gripen on rakennettu sitä silmälläpitäen. Vähän käyttäjiä Gripen E:n yksi ongelma saattaa liittyä vähäiseen käyttäjäkuntaan. Ruotsin ilmavoimien lisäksi konetta on myyty vain Brasiliaan. Tosin se on mukana Kanadan hävittäjäkilpailussa, jossa loppusuoralla ovat amerikkalainen Lockheed Martinin F-35 sekä Saabin Gripen E. Kanada päättää uudesta hävittäjästään vasta vuoden 2022 alussa, eli se odottaa ensin Suomen päätöstä. Kanadan kauppa on todella suuri, peräti 88 uutta hävittäjää, joten se kelpaisi luonnollisesti niin Lockheed Martinille kuin Saabillekin. Jos E:n valmistusmäärä jää kovin vähäiseksi, 150- 300 hävittäjään, piilee sen varaosien saannissa riski. Onko valmistajalla mahdollisuutta/varaa pitää käynnissä pienehkölle hävittäjämäärälle kattavaa varaosatuotantoa jopa 30 vuoden ajan? Oman varjonsa luo brittien kuudennen hävittäjäsukupolven Tempest-hanke, johon Italia ja Ruotsi ovat lähteneet mukaan. Onko vauraalla, mutta kuitenkin pienellä Ruotsilla varaa hajottaa voimiaan kahteen suureen hävittäjähankkeeseen? Toisaalta se loisi potentiaalia Ruotsille siinä, että maa voi hankkeen edetessä saada Gripen E:hen uutta teknologista ja muuta tietoa ja osaamista, jota Tempest-hankkeesta on saatavilla. Viime vuosi toi Saabille kiusallisen takaiskun, kun Sveitsi sulki Gripen E:n pois omasta hävittäjäkilpailustaan juuri ennen kesän testilentojen alkamista koneen keskeneräisyyden takia. Brasilan tilauksen (36 konetta) ohella Saabin päähuomio onkin nyt juuri Suomen ja Kanadan hävittäjäkilpailuissa.