Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Porin on avattava ei-lakisääteiset tehtävät, joihin säästöt kohdentuvat

Kunnallishallinnossa ja päätöksenteossa sulkeutuneisuus on lisääntynyt huolestuttavalla tavalla. Pyrkimykset lisätä kuntien avoimuutta ja päätöksenteon läpinäkyvyyttä eivät ole toteutuneet. Luottamuksen perusta on aina kuitenkin avoimuus. Yhteisten asioiden valmistelussa salailu herättää ajatuksen, että jotain filunkipeliä siinä täytyy olla, jos ei voida tosiasioita kertoa. Epäilyttää, että meitä johdetaan harhaan, tai että tärkeää päätöstä ajetaan luulottelujen ja uskomusten perusteella. Julkisen talouden ahdinko sysäsi liikkeelle yt-aallon. Miksi ihmisten pitää kärsiä siitä, että ovat julkisella puolella töissä? Kunnilla on jo yli 500 lakisääteistä tehtävää, joihin liittyy lähes tuhat velvoitetta. Säästöjä ei tulisi hakea henkilöstöä irtisanomalla, eikä sellaisia päätöskirjauksia pitäisi hyväksyä. Useissa kunnissa henkilöstö on jo nykyisillä työtehtävillä ylikuormittunutta, heitä eläköityy paljon, eikä uusia saa palkata tilalle. Henkilöstöön kohdistuvat säästöt tulisi ensisijaisesti tehdä ennakoivasti eläköitymisten, työtehtävämuutosten, palvelurakennemuutosten ja johtamisjärjestelyjen kautta sekä selvittää sijaisten ja määräaikaisten oikeanlainen kohdentaminen ja tarpeet. Henkilöstömenoissa ei tulisi hakea vaikutuksiltaan lyhytkestoisia säästöjä, vaan taloutta tulisi suunnitellaan useaksi vuodeksi eteenpäin. Talouden sopeuttaminen on osa henkilöstöjohtamisen arkea. Osalle kuntien ja kaupunkien valtuutetuille yt-neuvottelut ja irtisanomiset ovat helppo talouden tasapainottamiskeino, sillä irtisanomiset eivät koske omaa työtehtävää tai työyhteisöä. Toivoisin, että Porin kaupunki alkaisi vihdoinkin avata henkilöstömääriään sekä ei-lakisääteisiä tehtäviään myös asukkailleen. Ensimmäiseksi kaupunki voisi julkaista henkilöstömäärän kehityksen viimeisen kymmenen vuoden aikana jokaisessa yksikössään. Tämän ei pitäisi tuoda suuria lisätöitä, koska tällainen luettelo lienee jo olemassa. Luettelo selventäisi jo tehtyjä muutoksia. Olisi hyvä myös eritellä johtotaso, esimiestaso sekä työntekijäporras. Toiseksi olisi aika tuoda esiin lista, missä kerrotaan niin sanotut ei-lakisääteiset toiminnot. Nämä ovat niitä tehtäviä, mistä voidaan mahdollisesti jollain aika välillä luopua. Myös ajatellen kuntavaaleja tulisi tämä keskustelu käydä. Uskoisin, että kaikki ehdokkaat ovat yhtä mieltä talouden korjaamisesta. Toivottavasti ehdokkaat tulevat keksimään uusia keinoja säästöjen aikaansaamiseksi. Olisi myös hienoa nähdä tulevaisuudessa, että jokaisen poliittisen ryhmän jäsenet saisivat päättää itse mitä mieltä asioista ovat. Ryhmäkurin aika päätöksenteossa saisi jo loppua, koska silloin valta keskittyy liian harvoille. Matti Hatanpää (kesk.), Söörmarkku