Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Uusi porilainen Palmgren-kvartetti haluaa nostaa esiin säveltäjä Selim Palmgrenia – ”En ymmärrä, miksei hän ole kuuluisampi”, toteaa sellisti Béla Bánfalvi

Neljä kulttuuria kohtaa uudessa porilaisessa Palmgren-kvartetissa. Jousikvartetin neljä soittajaa ovat kaikki Pori Sinfoniettan muusikoita ja edustavat kukin eri kansallisuutta. Kvartetin yksi tavoite on tehdä porilaissäveltäjä Selim Palmgrenin (1878–1951) musiikkia tunnetuksi. Unkarilaislähtöinen sellisti Béla Bánfalvi ei ollut koskaan kuullutkaan säveltäjästä ennen muuttoaan Poriin. Hän yllättyi tutustuessaan Palmgrenin musiikkiin. – Kun olin tullut Poriin, minulle esiteltiin Palmgrenin patsas ja kerrottiin, että hän on porilainen säveltäjä. Vasta myöhemmin ymmärsin, että hän on todella vakavasti otettava säveltäjä, joka on säveltänyt paljon hienoa musiikkia. En ymmärrä, miksei hän ole kuuluisampi. Musiikista se ei ainakaan ole kiinni, koska se on fantastista, Bánfalvi toteaa. Porissa on meneillään Palmgren-festivaali, jonka ohjelmaan kuuluu Palmgren-kvartetin konsertti lauantaina Raatihuoneella. Festivaalin kunniaksi myös Antti-Jussi Marjamäen elokuva Selim – erään säveltäjän eläm ä saa lisänäytöksiä Porin Finnkinossa. Kvartetin soittajien juuret ovat Moldovassa, Unkarissa, Japanissa ja Suomessa. Japanilaislähtöinen alttoviulisti Kei Ito kehuu tämän kulttuurien kohtaamisen tuovan oman lisänsä kvartetin soittoon. Kulttuurien kirjo on hänestä inspiroivaa. Toisaalta hän myös kertoo kärsivänsä kieli- ja kulttuurimuurista. Englantia puhuessaan hän ei tunne olevansa samalla tavalla oma itsensä kuin puhuessaan äidinkieltään japania. Soittaminen monikulttuurisessa jousikvartetissa Porissa on tunnelmaltaan erilaista kuin kamarimusiikin soittaminen Japanissa. Vie aikansa päästä uuteen ryhmään sisään. – Haluan ymmärtää, kuinka muut soittavat yhteen, ja millaisia näkemyksiä heillä on musiikista. Joka harjoituksessa etsin tätä ymmärrystä, Kei Ito kertoo. Jousikvartettiin kuulumisessa on joitain samoja lainalaisuuksia kuin rockbändissä soittamisessa: Kyse on pitkälti henkilökemiasta. Vaikka harjoittelu on vakavaa ja harjoiteltavat teokset vaikeita, tässä kvartetissa myös vitsaillaan ja nauretaan. Béla Bánfalvi kehuu, että ryhmän ilmapiiri on hyvä. Toisten muusikoiden kanssa on helppo keskustella musiikista ja etsiä yhdessä erilaisia ratkaisuja. – Myös tämä on tärkeää. Kyse ei ole vain soittajien musiikillisesta lahjakkuudesta, vaan persoonallisuuden piirteet voivat joko hajottaa ryhmän tai liimata sen yhteen iäksi. Hyvä olo tulee paitsi musiikista mutta myös toisten soittajien persoonista. On tärkeää, että ryhmä viihtyy yhdessä harjoitusten aikana, Bánfalvi sanoo. Kirjoittamaton sääntö on, että jousikvartettia vetää ykkösviulisti, tässä tapauksessa siis Ion Buinovschi . Hänelle uusi Palmgren-kvartetti edustaa pitkäaikaisen haaveen toteutumista. Pori Sinfoniettassa toimi aiemminkin Palmgren-kvartetti, jossa soittivat Ion Buinovschi, Stefan Kavén , Sauli Kulmala ja Mikko Lampila . Yhtye ei ole kuitenkaan toiminut enää pitkän aikaan. Täysipäiväisten orkesterimuusikoiden ei ole aina helppo löytää aikaa opiskella vaativaa kamarimusiikkia kvartetissa soitettavaksi. – Olen todella onnellinen, että saimme kvartettiin näin taitavia soittajia, joilla on avoin mieli. He tuovat ryhmään uusia ideoita, uutta väriä, energiaa ja henkeä, Buinovschi iloitsee. Kamarimusiikin soittaminen jousikvartetissa eroaa melkoisesti orkesterisoitosta. Jousikvartetissa ei ole kapellimestaria, vaan soittajat seuraavat aktiivisesti toisiaan. Jokaisella on tavallaan vuorollaan niin johtajan kuin solistin rooli. Yksittäisen soittajan rooli korostuu kvartetissa vahvemmin ja solistisemmin kuin orkesterissa. Se tekee soittamisesta sekä haastavampaa että palkitsevampaa. – Orkesterissa tunnen tuottavani energiaa toisille ihmisille, mutta kvartetissa on mahdollista lainata energiaa muilta soittajilta. Energia tavallaan kiertää soittajalta toiselle. Se tuntuu oudolta: yhtä aikaa rentouttavalta ja hyvin voimakkaalta, Kei Ito kuvailee. – Kvartetissa soittaja voi tuoda enemmän esiin omaa persoonaansa ja ottaa myös eri tavalla riskejä kuin suuressa orkesterissa, jonka täytyy kuulostaa yhtenäiseltä, Buinovschi lisää. Palmgren ei säveltänyt juurikaan kamarimusiikkia. Ion Buinovschi on sovittanut joululomallaan kaksi Palmgrenin sävellystä jousikvartetille ja aikoo sovittaa myös lisää hänen musiikkiaan. Lauantain konsertissa kvartetti esittää ainakin Palmgrenin Valse capriccion op. 43 . – Palmgrenin sävelkieli on erittäin rikas ja omanlaisensa. Pidän todella paljon tästä hänen kappaleestaan viululle ja pianolle. Jousikvartetilla siihen on mahdollista tuoda esiin vielä monipuolisempi skaala sävyjä, Buinovschi sanoo. Palmgren-kvartetti esittää toki muutakin musiikkia kuin Palmgrenia. Esimerkiksi lauantain konsertissa kuullaan Šostakovitšia ja porilaissäveltäjä Juha Leinosen jousikvarteton kantaesitys. – On mahtavaa soittaa musiikkia sellaiselta henkilöltä, jonka tuntee. Musiikissa heijastuu Leinosen persoonallisuuskin. On myös tosi mielekästä tehdä työtä säveltäjän kanssa, kun voi kysyä häneltä suoraan: Miksi olet kirjoittanut näin, ja miten tässä pitäisi soittaa? Stefan Kavén toteaa. Selim Palmgren-seura ry järjestää joka toinen vuosi Palmgrenin musiikkiin pohjautuvan festivaalin. Festivaali alkoi torstaina Pori Sinfoniettan The River -konsertilla. Palmgren-kvartetin kamarikonsertti ”Paikalliset ja kansainväliset tähdet” Porin Raatihuoneella 8.2. klo 15. Porin Finnkino näyttää Antti-Jussi Marjamäen elokuvaa Selim – erään säveltäjän elämä: 8.2. klo 12.15, 10.2. klo 13.15 ja 12.2. klo 14.45. Pori Sinfoniettan Views of Life -konsertti Ralf Gothónin johdolla 13.2. klo 19 Promenadisalissa. Karjalan sinfoniaorkesterin ja Pori Sinfoniettan Horisontti-konsertti 14.5. Promenadisalissa. Palmgrenilta kuullaan Pianokonsertto nro 3 ”Metamorfooseja”, pianistina Janne Mertanen.