Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Nopeusrajoitusmerkit esille ennen peltipoliisia – "Poliisi tuntuu sakottavan sakottamisen ilosta"

Kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) esittää, että kameratolppia ennen tulisi olla nopeusrajoitusmerkki, joka kertoo suurimman sallitun ajonopeuden. Tämä vähentäisi hänen mukaansa äkkijarrutuksia, joita tehdään juuri ennen peltipoliisin ohittamista. – Tämä vähentäisi nopeita jarrutuksia juuri ennen kameratolppaa, kun mieleen iskee epävarmuus, että olisiko se nopeusrajoitus tässä 100 kilometriä tunnissa vain putosiko se juuri tänne tultaessa 80 kilometriin tunnissa, Heinonen toteaa. Heinosen mielestä peltipoliisien käytöllä on liikenneturvallisuuden kannalta vain vähän merkitystä. Järkevämpää hänestä olisi se, että tekninen kameravalvonta olisi poliisipartioiden tukena. Samalla kokoomuksen kansanedustaja arvostelee myös sitä, ettei uusi hallitus nosta poliisien koulutusmääriä riittävästi. – Mikään ei rauhoita liikennettä nimittäin niin hyvin kuin oikea poliisi. Poliisien ja partioiden toimintaa tukemaan voidaan yhdistää myös älykästä ja oikeisiin asioihin kohdistuvaa kameravalvontaa. Sakkoja sakotuksen vuoksi Myös keskustan kansanedustaja ja poliisiasiain neuvottelukunnan jäsen Mikko Kärnä arvostelee poliisin liikennevalvonnan nykyisiä sakotuskäytäntöjä. Hän epäilee tiedotteessaan, että poliisi sakottaa autoilijoita pelkästä "sakottamisen ilosta". – Kyllähän tämä erikoiselta näyttää, kun poliisi tuntuu sakottavan sakottamisen ilosta, eikä parantaakseen liikenneturvallisuuttaan. Sakkotuottojen kerääminen näyttää olevan kaikista tärkeintä, hän lataa. Samalla linjalla on myös kokoomuksen Heinonen, jonka mukaan autoilijoille annettavat sakot tai kirjalliset huomautukset tulevat pienistä ylinopeuksista turvallisilta tieosuuksilta. – Kameratolpilla valvotaan pieniä, muutaman kilometrin ylinopeuksia, kun niillä voisi yhtä hyvin valvoa risteyksiä, suojateitä ja myös punaista päin ajamisia. – Tolppia pitäisi asentaa liikenneturvallisuuden kannalta keskeisiin paikkoihin, pieniin ylinopeuksiin keskittyvien sakkorysien sijaan, Heinonen sanoo.