Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Kaupallinen yhteistyö: Satakuntaliitto - Mitä Omakanta kertoo minusta, mistä luen verikokeen tulokset? Tunteeko Omaolo koronaoireeni? Olkapisteen Sirkku kuuntelee, vastaa ja kannustaa: ”Ota Satasairaalan digipalvelut rohkeasti käyttöön”

Satasairaala on mukana SataDigi-verkostossa. Neuvoja kysyvät kaikenikäiset. Ihan perustoimintoihin, vaikkapa kirjautumiseen tarvitaan apua päivittäin. – Digipalveluiden etu on nopeus, esimerkiksi verikokeiden tulokset näkyvät kätevästi Omakannassa. Sähköisten palveluiden käyttö nopeuttaa hoitoon pääsyä. Laboratoriossa ja joillakin osastoilla on jo ilmoittautumisautomaatti, ja kirjautuminen tehdään vilauttamalla kelakorttia lukijaan, Sirkku kertoo. Myös kirurgian poliklinikalle otetaan käyttöön sähköinen ilmoittautuminen. Sairaalaan tuloa nopeuttaa, kun asiakas on jo valmiiksi kirjannut suostumuksensa tietojen luovuttamiseen Omakanta.fi:ssä ja ilmoittautuu automaatilla. Ensiaskelvideosta hyvä lähteä liikkeelle Kuuttakymppiä käyvä Sirkku on itse malliesimerkki uuden opettelemisesta. – En todellakaan ollut mikään digiguru aloittaessani. Mutta kaikkea oppii, ei tarvita kuin innostusta ja myönteistä mieltä. Kannustankin epävarmoja asiakkaita, että kyllä tästäkin hetteiköstä selvitään ja perille päästään, Sirkku naurahtaa. Tuntumaa voi ottaa hyvin matalan kynnyksen palveluilla. – WhatsAppista on hyvä lähteä liikkeelle. Se on monelle helppo portti digimaailmaan. Ensin katsellaan perheryhmässä videota lastenlapsen hapuilevista ensiaskeleista tai jaetaan harrastuspiirin aikatauluja, sitten voikin uskaltautua vaativimpien palveluiden käyttäjäksi. Vahva tunnistautuminen vaatii harjoittelua Sirkku tietää, että vahvaa tunnistautumista vaativat palvelut, esimerkiksi Omakanta, herättävät etenkin ikäihmisillä kysymyksiä. Olkapisteeseen on tulossa oma asiakaspääte, mikä helpottaa omatoimista harjoittelua entisestään. – Omakannasta näkee omat terveystiedot ja reseptit, voi pyytää reseptin uusimista ja tallentaa hoitotahdon. Yritän kannustaa asiakkaita harjoittelemaan rohkeasti. Paperitulosteita ja kirjepostia pyritään jatkuvasti vähentämään. – Henkilökohtaiset terveystiedot ja esimerkiksi kotihoito-ohjeet ovat turvallisesti katsottavissa Omakannasta, Sirkku luettelee. Apu jonottamatta, reseptit suoraan apteekkiin Sirkku uskoo, ettei kasvokkainen palvelu katoa sairaalasta mihinkään. Digipalveluilla saadaan kuitenkin vapautetuksi voimavaroja hoitotyöhön. Esimerkiksi Omaolo.fi-palvelulla on saatu hyviä tuloksia aikaan. Potilas saa parhaimmillaan diagnoosin ja hoito-ohjeet jonottamatta. Resepti siirtyy apteekkiin ja lääkkeet voi hakea omalta paikkakunnalta. Päivystystä ei kuormiteta turhaan, ja aikaa kriittisten potilaiden hoitoon jää enemmän. Näin saadaan myös säästöjä potilasturvallisuudesta tinkimättä. Tekstari muistuttaa varatusta ajasta Yksi paljon hyvää palautetta saanut palvelu on tekstarimuistutus. Asiakkaan puhelimeen lähetetään edellisenä päivänä viesti lääkärin vastaanotosta tai tutkimusajasta. Käynnin jälkeen puhelin piippaa jälleen: asiakas voi halutessaan vastata ja antaa palautetta käynnistään. – Satasairaalassa asiakaspalautteita seurataan todella tarkasti ja niiden perusteella tehdään parannuksia. Pääsääntöisesti satakuntalaiset ovat äärimmäisen tyytyväisiä sairaalan palveluihin, Sirkku kertoo. Esimerkkejä Satasairaalan digipalveluista Potilastietosi kulkevat Omakannassa mukanasi missä liikutkin. Käyttäessäsi julkisia tai yksityisiä terveyspalveluita, tiedot päivittyvät Omakantaan. Kirjaudu pankkitunnuksilla ja muista ruksata suostumus, niin hoitohenkilökunta eri puolilla Suomea pääsee hoitotilanteessa näkemään hoitotietosi. Omakannassa uusit helposti reseptit sekä kirjaat elinluovutus- ja hoitotahtosi. Omaolo.fi-palvelu on luotettava ja nopea tapa varmistaa, antavatko oireet aihetta jatkotoimiin vai löytyykö ongelmanratkaisu heti. Mukana on myös koronaoirearvio. Saat yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen myös tätä kautta. Muista: jos tunnet olosi todella heikoksi tai epäilet olevasi vakavasti sairas, älä täytä oirearviota, vaan soita hätänumeroon 112. Suomi.fi-palvelusta saat tietoa ja palveluja elämäsi eri tilanteisiin. Voit viestiä viranomaisten kanssa, antaa ja pyytää valtuuksia sekä tarkistaa omat rekisteritietosi. Satasairaalan verkkosivuilta saat yhteyden suomi.fi-viestit palvelun kautta tietosuojavastaavaan ja voit ottaa yhteyttä myös potilasasiamieheen tai kirjaamoon täyttämällä ja lähettämällä sähköiset lomakkeet. Voit myös ladata suomi.fi-mobiilisovelluksen ja asioida sen kautta. • sähköisen asioinnin, palveluiden ja laitteiden käytön tukiverkosto • auttaa itsenäiseen ja turvalliseen laitteen käyttöön ja sähköiseen asiointiin • osa valtakunnallista, 14 maakunnan Digitaidot-hanketta • rahoittaja: valtiovarainministeriö • kansallinen koordinaatio: Digi- ja väestövirasto • maakunnallinen koordinaatio: Satakuntaliitto Yhteystiedot: Joni Jokela, Satakuntaliitto p. 044 711 4338 joni.jokela@satakunta.fi satakuntaliitto.fi/satadigi Ota seurantaan Digituki Satakunnassa Facebook-sivu