Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Nyt ei ole oikea aika leikata opetuksesta Pori – Viisaat päätökset eivät näytä kulkevan käsi kädessä kuntavaaleihin valmistautumisen kanssa

Onkohan joku sitä mieltä, ettei peruskoulu olisi opetus- ja kasvatustehtävässään, yhteiskunnallisessa tehtävässään tai kulttuuri- ja tulevaisuustehtävässään suomalaisen yhteiskunnan kivijalka? Toivottavasti ei ole. Olisi väärässä. Porin kaupungin toimialajohtajien silmäpussit alkavat olla yhtä isot kuin kaupungin alijäämä. Virkamiehiltä on vaadittu säästöjä ja niitä he ovat toden totta myös esittäneet. On aloitettu pienemmistä pahoista ja edetty kohti suurempia, koska viisaat päätökset eivät näytä kulkevan kaikilla kuntapäättäjillä käsi kädessä kuntavaaleihin valmistautumisen kanssa. Porilaisten lasten ja nuorten kannalta ikävämpi ja pelottavampi skenaario on se, etteivät Porin sivistyslautakunnan jäsenet tai lopulta valtuusto oikeasti ymmärrä, mistä tulevat päättäneeksi, jos leikkaavat tuntikehystä tai vähentävät koulunkäynninohjaajia. Aiemmin on jo päätetty, ettei säästöjä tässä kohtaa haeta palveluverkkoa karsimalla tai irtisanomalla vakituista henkilöstöä. Koulunkäynti jatkukoon siis toistaiseksi ennallaan myös kaupungin pienimmissä kouluissa. Mistä sitten säästetään? 4,4 miljoonaa euroa on todella iso raha sivistystoimialalta niistettäväksi. Varsinkin, kun niistetty on niin monen monituista kertaa jo aiemminkin. Katkotaanko nyt lyijykynät ja pyyhekumit puoliksi, ja annetaanko parille yhteinen ruutuvihko laskuja varten? Niinpä, naurettavaa. Jollei seinistä voida säästää, jäljellä jää vain sisältö, koulun selkäranka eli opetus. On jälleen turha syyttää toimialajohtajaa. Hän yritti, mutta ne pienemmät pahat eivät kelvanneet poliitikoille. Nyt esitetään tuntikehystä karsittavaksi neljä prosenttia. Kuulostaako vähäiseltä? Jokainen koulun oppilas tuo tietyn laskentakaavan mukaisen tuntimäärän mukanaan. Tuosta tuntipotista jaetaan hyvää kaikille. Perusopetuslaki määrää vähimmäistuntijaon eli montako tuntia kutakin oppiainetta on opetettava. Kaikki tämän päälle tulevat koulun toiminnot ovat arvovalintoja, joita kuntapäättäjät tekevät koulun tuntikehyksestä päättäessään. Kun tuntikehystä leikataan, heikennetään suoraan opetusta ja oppilaslähtöistä oppimista ja koulunkäynnin tukea. Silloin on kyse muun muassa seuraavista: koulun pienryhmät (erityinen tuki, kokoaikainen erityisopetus, joustava perusopetus), osa-aikainen erityisopetus (tehostettu tuki), jakotunnit (esimerkiksi alkuopetuksen äidinkielessä tai matematiikassa), luokkien ryhmäkoot, kerhot, valinnaisainetarjonta, tukiopetustunnit, joustavat opetusryhmät (esimerkiksi yläkoulun matematiikassa), opettajien palkat ja työssä jaksaminen. Vieläkö jatkan? Viime maaliskuussa yhdessä yössä käyntiin polkaistun etäkoulun aallot lyövät vielä korkealla, eivätkä ennusteet jatkostakaan lupaa nopeaa paluuta normaaliarkeen. Nyt ei ainakaan ole oikea aika leikata opetuksesta. Peruskoulun opetussuunnitelman perusteisiin (2014) on kirjattu oppilaan oikeus kasvaa täyteen mittaansa ihmisenä ja yhteiskunnan jäsenenä. Oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen, oikea-aikaiseen ja riittävään oppimisen ja koulunkäynnin tukeen sekä turvalliseen oppimisympäristöön. Noormarkun yhtenäiskoulussa esimerkiksi tuo neljän prosentin tuntikehyksen leikkaus tarkoittaisi noin 40 tuntia vähemmän tuota kaikkea yllä luettelemaani. Kertokaapa arvoisat Porin kaupungin valtuutetut meille koulun väelle, mitkä asiat jätämme lapsiltanne pois? Mirkka Kataja erityisluokanopettaja Porin kaupunki