Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Remonttipalvelujen ostamisessa kotimyynnistä kannattaa muistaa toisen mielipiteen kysyminen

Tarpeettomien ja ylihintaisten korjaustöiden kotimyynnistä on tullut Suomessa ikävä ongelma. On syntynyt ammattikunta, jonka myyntitoiminnassa on moraalisesti kestämättömiä piirteitä. Liikeideana on myydä etenkin ikäihmisille omakotitaloremontteja, joiden tarve on kyseenalainen. Korjaustöiden hinnoittelussa on usein huomautettavaa – ja myyntitapa on kelvoton. Painostukseen ja kiireiseen houkutteluun keskittyvä myyntityö tehdään asiakkaan kotona. Yleensä remonttifirmojen toiminnassa ei ole lain kannalta huomautettavaa. Tuotteita ja palveluita saa myydä kalliillakin, eikä ole lain mukaan myyjän murhe, tarvitseeko asiakas oikeasti tuotetta, joka hänelle myydään. Ratkaisuksi ongelmaan on ehdotettu remonttipalvelujen ovelta ovelle myynnin kieltämistä yli 65-vuotiaille. Tällaisesta kiellosta voisi olla hyötyä, mutta ei se tilannetta kokonaan ratkaisisi. Epämääräisen kauppiaan ansaan lankeaminen kun ei ole pelkästään ikäkysymys. Asiaan vaikuttavat asiakkaan ostotaidot sekä kyky sanoa tarvittaessa tiukasti ei. Parhaat rakentajat eivät ole kovin innokkaita korjaamaan kunnossa olevaa. Sen sijaan esimerkiksi ovelta ovelle kiertävä ikkunamyyjä ei usein ole niinkään kiinnostunut asiakkaan ikkunoiden kunnosta tai niiden järkevästä korjaamisesta, vaan oman tuotteensa myymisestä. Omakotitaloasujan on hyvä olla perillä talonsa korjaustarpeista. On kuitenkin hyvä muistaa, ettei ovelle saapuva kauppias koskaan ole paras henkilö arvioimaan kiireellisimpiä korjaustarpeita. Hänen tavoitteensa on saada elantonsa myymällä valikoimassaan olevia tuotteita. Korjaustöiden aloittamisen lähtökohtana ei pitäisi olla paikalle saapuneen kauppamiehen ehdotus, vaan ulkopuolisen korjausneuvojan tekemä arvio rakennuksen kunnosta. Remontilla ei saa koskaan olla niin kova kiire, että se pitää päättää yhdeltä istumalta. Tarjousta on järkevä näyttää myös muille. Myös perheenjäsenen, tuttavan tai naapurin arviosta voi olla hyötyä. Yön yli nukkuminen ennen päätöksentekoa on järkevää, eikä remonttipalvelujakaan kannata ostaa kysymättä hintaa muualta. Rehellisellä kauppiaalla on aina malttia ja aikaa odottaa asiakkaan päätöstä.