Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Porin sataman suurinvestoinnit käyntiin ensi keväänä – kustannusarvio 30 miljoonaa euroa

Porin satamaa varustetaan kokonaan uuteen iskuun suurilla investoinneilla. Kallonlahteen rakennetaan kokonaan uusi satamalaituri, joka nostaa 12-metriä syvän väylän ulottuville kaksi uutta laituripaikkaa. Samalla satamaan saadaan uutta terminaalitilaa. Uudet laituripaikat sijoittuvat sataman vanhan jugendtyylisen satamaloiston eli Ryssäntornin ja vanhan ykköslaiturin väliin. Ryssäntorni sijaitsee vuonna 1901 valmistuneen pitkän kivilaiturin päässä. Ryssäntornin vieressä sijaitsee "Luveeniksi " kutsuttu Suomen vanhin satamanosturi. – Tavoitteen mukaan alueella aloitetaan ruoppaustyöt ensi huhtikuussa. Ruoppaukset tehdään vain satama-altaassa, sillä Kallonlahteen on jo valmis 12 , metrin väylä ja kääntöallas, kertoo Porin Satama Oy:n toimitusjohtaja Sari De Meulder . – Samaan aikaan aloitetaan myös laiturityöt laiturielementtien valulla. – Ryssäntorni ja Luveeni siirretään hyvässä yhteistyössä museon kanssa. Tavoitteena on, että laituri on valmiina liikenteelle vuoden 2021 elokuussa. hankkeeseen liittyy uusi terminaalialue myös Kallontien kupeeseen nykyisen laiturialueen pohjukkaan. Hankkeen kustannusarvio on 30 miljoonaa euroa. Satamayhtiöllä on investointia varten Porin kaupungin lainatakaus. Laiturialueen rakentaminen oli tarkoitus aloittaa jo kuluvana vuonna, mutta urakkakilpailutukseen tuulleet viivästykset ovat siirtäneet hanketta eteenpäin. Samaan aikaan ensi huhtikuussa on tarkoitus aloittaa myös toinen 20 miljoonan euron suurhanke. – Rakennamme Tahkoluodon öljy- ja kemikaalisatamaan uuden öljylaiturin. Vanha tihtaalilaituri poistuu investoinnin myötä käytöstä, uusi laituri tulee maanpäälliseksi rakenteeksi vanhan taakse. Satama-allasta syvennetään 12 metriin. Uusi öljylaituri tulee tarpeeseen, sillä Porin satama on voimistanut toimintaansa öljy- ja kemikaalituotteiden liikennemäärissä. Panostukset nähdään tärkeinä, sillä sataman on investoitava tavaralajien käsittelyyn ja liikennemäärien kasvattamiseen. Laituri-investointien lisäksi Porin sataman toimintakyky paranee radan sähköistyksellä ja Tahkoluodon alueen uusilla ratajärjestelyillä. Tahkoluodon ratapihan sähköistys toteutetaan kesän 2019 aikana.