Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Sanna Halmeen ja Roy Auringon maalaukset peilaavat tuttuja tragedioita

Kuvataide Roy Aurinko: Medusan peili, Sanna Halme: Diana 30.6. saakka. Poriginal-galleria, Eteläranta 6, Pori, avoinna ti-su kello 11-18. Legenda kertoo kauniista Medusasta, joka asui pimeässä pohjoisessa, mutta halusi nähdä auringon. Luvattoman etelänmatkan tapahtumat suututtivat Pallas Athenen, joka taikoi neidolle käärmehiukset ja kivettävän katseen. Sitten Perseus passitettiin katkaisemaan syntyneen hirviön kaula. Välttyäkseen kivettymiseltä Perseus katsoi Medusaa pronssikilpensä kautta ja onnistuikin tehtävässään. Heijastus söi pedon katseen voiman ja himmensi pelottavuutta. Kaunisteleva heijastuspinta inspiroi myös 1700–1800-luvun maisemamaalareita. Jopa matkailijat ihailivat luontonäkymiä tummennettujen taskupeilien kautta. Sama mieltymys suoran havainnon pehmentämiseen toistuu nykyajan kännykkäkuvien sävysuodattimissa. Sanna Halmeen (s. 1975) öljymaalaukset esittävät aikansa kuvatuinta naista, Walesin Prinsessa Dianaa (1961–1997). Diana kuoli auto-onnettomuudessa, paetessaan valokuvaajia. Hänen häitään katsoivat miljoonat ihmiset eri puolilla maailmaa ja hautajaisiaan jopa miljardit. Itsekin eläydyin molempiin megatapahtumiin. Halmeen teosten väkevät pigmentit ja maalausvälineiden muokkaama pinta muodostavat tahmaisen maskin katsojan ja etäisen kohteen välille. Dianan hahmo on jähmeä kuin Neitsyt Maria ikonitaiteessa. Ikonisia ovat myös prinsessan hatut, rajatut silmät ja föönattu tukka. Dianasta onkin tullut Medusan ja Marian kaltainen legenda ja erikoinen äitihahmo. Diana synnytti kruununperijän, Medusa siivekkään hevosen ja Maria Jeesuksen. Tyylitelty kuvaustapa korostaa legendan todellisuudesta irtautunutta luonnetta ja kykyä avautua joustavasti eri aikakausista ja elämäntilanteista kumpuaville tulkinnoille. Roy Auringon (s. 1972) suurten, tuoreiden maalausten sarjaa hallitsevat ympyrät, joiden ympärillä maali elää dramaattisesti. Teosnimissä toistuvat Medusa ja peilit. Ajankohta saa ympyrät muistuttamaan medioissa nähtyjä visualisointeja koronaviruksesta ja sen levittäytymisestä maapallolle. Viruksen kuva on kesytetty heijastus ihmisen itsensä herättämästä hirviöstä. Saman voi nähdä koko maapallon tilan osalta. Ihmiskunta välttelee katsomasta tekosiaan silmästä silmään. Roy Auringon maalaukset onnistuvat kyseenalaistamaan myös itsensä. Mitä silloin jää näkemättä, kun ihailee abstraktia maalimyrskyä kankaalla.