Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Kalle Rovanperä varmisti MM-tittelin, kotimatkalle kiiruhtanut Harri-isä ehti ensimmäisenä halaamaan ja onnittelemaan – ”Siinä saa vierestä ihmetellä”

Rallin superlupaus Kalle Rovanperä varmisti WRC2 Pro -luokan maailmanmestaruuden jo kauden kolmanneksi viimeisessä osakilpailussa. Kaikkiaan 19 MM-rallia urallaan ajaneen Rovanperän kartturina on toiminut viime vuodet Jonne Halttunen . Rovanperä nappasi Walesissa kauden viidennen luokkavoittonsa, ja kun lähimmät uhkaajat, Gus Greensmith ja Mads Östberg , jäivät sijoille kolme ja viisi, Rovanperän pistejohto kasvoi tavoittamattomaksi. 19-vuotiaasta Rovanperästä tuli kaikki MM-ralliluokat huomioiden historian nuorin mestari. Saavutus maistui makealta myös Harri -isän, omalla urallaan 111 MM-rallia ajaneen ex-kuljettajan suussa. –Tuntuuhan se aivan huikealta. Hyvä, että mestaruus tuli – jo tässä vaiheessa kautta. Mahtava juttu. Ei tähän vielä tänään löydy oikein sanojakaan, ja muutaman päivän päästä pojatkin sen varmasti vasta sisäistävät, että mitä on tullut tehtyä, Harri Rovanperä kuvaili tunnelmiaan Iltalehdelle puhelimitse Walesista. Isä ehti onnitella poikaansa vain lyhyesti ennen oman kotimatkansa alkua. – Olin viimeisen erikoiskokeen maalissa ja ensimmäisenä onnittelemassa. Ehdin halata ja onnitella. Sen jälkeen media otti miehen haltuun, ja me lähdimme kohti lentokenttää. Palkintojenjakoa emme ehtineet odottaa, kun lento kotiin oli varattu tälle päivälle. – Pojat tulevat vasta maanantaina Suomeen. Katsotaan sitten ensi viikon aikatauluja, että minkälaisia juhlia järjestetään – ja haluaako se mestari edes että juhlitaan. Ainakin nyt syömässä varmaankin käydään porukalla. Itsevarma kuljettaja Kalle Rovanperä debytoi MM-tasolla kahden vuoden takaisessa Walesin rallissa. Ensimmäinen WRC2-luokkavoitto tuli jo seuraavassa, kauden 2017 päättäneessä Australian rallissa, johon ei toki osallistunut muita kuljettajia. Kaudelle 2018 Ford Fiesta vaihtui Skoda Fabiaan, autoon, jonka ratissa Rovanperä on jatkanut myös tällä kaudella. – Varmaa työtä se on ollut koko vuoden. Tasaisuus ja vauhti ovat olleet koko ajan kärkipäätä. Ei siinä voi oikeastaan muuta sanoa kuin että hienosti on kausi mennyt kokonaisuudessaan. Vaikea on parantaa, kun maailmanmestarin titteli on takataskussa. Tavoitteeseen on päästy, Harri Rovanperä kertaa mennyttä kautta. – Joka vuosi kokemus tuo tullessaan varmuutta ja rutiinia, eikä se siitä ole oikeastaan koskaan ollut kiinnikään. Kaikki palikat ovat olleet paikallaan koko ajan. Eri osa-alueet hioutuvat matkan aikana ja kokemuksen karttuessa. Tekemisessä ei ole mitään epäselvää. Kalle on hyvin itsevarma, ja siinä saa itse vierestä ihmetellä, että näin se vaan menee. Opettavainen vuosi Vaikka huippulupaavaksi tiedetystä Rovanperästä on kohistu rallipiireissä jo vuositolkulla, vasta kaksi kautta MM-sarjassa ovat opettaneet kuljettajalle itselleen, mitä ralliammattilaisen arki todellisuudessa on. – Kovasti on tehty töitä ja ajettu testiä. Fyysistä puoltakin on treenattu. Tämäkin vuosi on ollut erittäin tiukka, Kalle on ollut koko ajan menossa, Harri Rovanperä sanoo. – Miehet ovat olleet lujilla, mutta se kasvattaa ja kuuluu lajin kuvaan, että on kiirettä. Töitä tehdään 110-prosenttisesti. Kaikki on mennyt suunnitelmien mukaan. Tässä on tulos näistä kahdesta vuodesta. Tälle vuodelle on vielä ainakin yksi kisa jäljellä, että eivät pojat vieläkään kovin paljon ehdi hengähtää. Nuorempaa Rovanperää on viety jo kuukausien ajan ensi kaudeksi WRC-auton rattiin. Brittiläisen Motorsport Newsin toimittaja David Evans uutisoi omiin lähteisiinsä pohjautuen kesäkuun lopussa, että Rovanperällä on sopimus Tommi Mäkisen johtaman Toyotan kanssa kaudesta 2020. Tämä tieto on kiistetty Rovanperän leirissä jyrkästi aina uutisen julkitulosta lähtien. Missä vaiheessa ensi kauden kuviot alkavat toden teolla selvitä? – Sen kun tietäisi. Emme tiedä itsekään. Luulen, että seuraavan kuukauden tai puolentoista kuluttua tiedetään, mitä tapahtuu. Se nähdään. Kaikki aikanaan, Harri Rovanperä päättää. Kauden viimeinen MM-ralli ajetaan 14.–17. marraskuuta Australiassa.