Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Odotatteko te todella ulkona? – Kelan ajanvarauspäivät tulivat jäädäkseen

"Eilisessä räpäskäkelissä kuljin pitkin Yrjönkatua. Kelan edessä jonotti ulkona joukko ihmisiä. Oli äiti rattaissa olevan lapsensa kanssa, vanhoja ihmisiä, miehiä ja lapsia, kaikenikäisiä. En ollut uskoa silmiäni, sillä sisällä oli lämpimässä rivi tuoleja tyhjillään. Kysyin ihmisiltä, että odotatteko te todella ulkona? Ensin oli syvä hiljaisuus, mutta sitten joku vastasi: Jonoon vaan." Porilainen ohikulkija ihmetteli Kelan Porin toimiston edessä seissyttä ihmisjonoa keskiviikkona. Selitys jonolle on Kelan viime syksynä aloittama käytäntö, jossa Porin ja Rauman toimistot monen muun toimiston ohella ovat tiettyinä päivinä viikossa toiminnassa vain ajanvarauksella. Näinä ajanvarauspäivinä Kelan edustalle kertyy jonottajia, sillä asiakkaita ei päästetä tuolloin sisätiloihin odottelemaan virkailijan pakeille pääsyä. Kela on perustellut ajanvarauspäiviä sillä, että jopa yli 70 prosenttia palvelusta hoidetaan nykyisin sähköisesti. Ajanvarauspäivinä henkilökunnalla on mahdollisuus keskittyä juuri ajanvarausta tarvitseviin asiakkaisiin. Ajanvaraus mahdollistaa "sähköisen suman" purkamisen ja sen jälkeen ajan varanneiden asiakkaiden palvelemisen. Kelassa arvioidaan ovien avaamisen jättävän ajanvarausasiakkaat niiden asiakkaiden jalkoihin, jotka luulevat toimiston olevan aivan normaalisti auki. Kelan läntisen asiakaspalveluyksikön johtajan Tina Södermanin mukaan ulos kertyvät jonot johtuvat usein siitä, että ihmiset tulevat ajanvaraukseenkin hyvissä ajoin. – Olemme kyllä tiedottaneet, että näihin varausaikoihin pitäisi tulla juuri silloin kun aika on varattu. Olemme myös laittaneet ajasta muistutuksen kännykkään. Lisäksi laitamme ajanvarausasiakkaille muistutuksen, että ovet ovat kiinni ja tulemme noutamaan asiakkaan sovittuna aikana – Näitä jonoja synty myös normaaleina asiakaspalvelupäivinä, kun ihmiset ovat jo aikaisin ovella odottamassa. Uuteen järjestelmään siirryttäessä Kela sai asiakkailta palautetta, mutta nyt Södermanin mukaan järjestelmään on totuttu. – Moni on nähnyt uuden järjestelmän hyväksi. Ajanvarauspäivinä voi keskittyä hoitamaan asioitaan ilman hälinää. Ajanvarauksille onkin nyt suuri kysyntä. – Näiden henkilökohtaisten käyntien lisäksi suosittelemme puhelinasiointia ajanvarauksella. Soitamme asiakkaalle sovittuna aikana, joten palvelu on hänelle maksuton. Asioitaan voi hoitaa silloin kotoa. Puhelun aikana voidaan järjestää jopa lomakkeiden täyttäminen. Nykyistä järjestelmää ei aiota Tina Södermanin mukaan muuttaa – Tällä mennään nyt. Tietenkin seuraamme mihin palvelutarve kehittyy. Kelan Porin toimisto on avoinna vain ajan varanneille keskiviikkoisin, muina päivinä ovet ovat avoinna kello 12–16. Rauman toimisto palvelee avoimin ovin maanantaista torstaihin kello 12-15.30 ja muina päivinä vain ajanvarauksella.