Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Ohisalo tekee ylimielisillä lausunnoillaan tehokasta ilmastotyötä - kiitos sen, satakuntalaisvihreiden hiilijalanjälki saattaa seuraavissakin vaaleissa olla puhdas nolla

Yksityisautoilu ei ole pop. Niinpä polttoaineveroja aiotaan kiristään 250 miljoonalla eurolla. Tämä tietää bensalitran hintaan vajaan 7 sentin korotusta. Helsingissä korotus ei paljon hetkauta. Siellä voi aina astua bussiin, raitiovaunuun tai peräti metroon. Sitä paitsi hallitus katsoo veronkorotuksen olevan niin sanottu indeksitarkistus. – Kun suomalaisten palkat nousevat, bensan suhteellinen verotus kevenee ilman erillisiä korotuksia, kirjoittaa Helsingin Sanomat 21.9 . Oppositio ja äänestäjät näkevät asian niin toisin, että sisäministeri Maria Ohisalo (vihr.) loukkaantui. – Onko keskiluokalle merkityksellistä se, jääkö muutama euro enemmän käyttöön kuussa rahaa, vai se, että ympäröivä yhteiskunta on kunnossa? ( hs.fi 21.9. ) Syöttö vastustajan lapaan onnistui ja Jussi Niinistön (sin.) ministerisaikojen avustaja, yrittäjä Petteri Leino pisti verkot soimaan. – Köyhyystutkija on muutamassa kuukaudessa unohtanut taustansa ja hänestä on kuoriutunut ylimielinen poliitikko periaatteella ”älkää arvostelko, sillä kyllä me tiedämme”, tylytti Leino blogissaan . Hän myös muistutti, että polttoainevero on tasavero. – Se iskee kovemmin pienituloisiin kuin keskiluokkaan tai ylempään keskiluokkaan, johon Ohisalokin kuuluu. Kun Satakunnassa halutaan kuvata aluetta, jossa joukkoliikenteestä ei näy edes perävaloja, käytetään termiä Siikaisten perämettä. Kun perämettän eläkeläisen matka Satasairaalaan maksaa kohta taas vähän enemmän, ymmärtääkö hän bensapumpulla kiittää Ohisaloa? Jos ei ymmärrä, hän ei ole yksin. Esimerkiksi Eläkeläisten keskusliitto pitää polttoaineveron korottamista ongelmallisena. – Monelle eläkeläiselle auton käyttäminen on välttämätöntä. Maantieteellisesti vain pienellä alueella Suomessa on toimiva joukkoliikenne, totesi liiton toiminnanjohtaja Timo Kokko vastikään Porissa. Saamattomuudesta sisäministeriä ei voi syyttää. Ohisalo tekee lausunnoillaan tehokasta ilmastotyötä. Kiitos sen, satakuntalaisvihreiden hiilijalanjälki saattaa seuraavissakin vaaleissa olla puhdas nolla.