Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Koronavirus pysäytti urheilun, seurat vastaavat nokkelilla reaktioilla – apua annetaan ja pyydetään ympäri Suomen

Koronavirus ja sen leviämisen hillitsemiseksi tehdyt toimet ovat asettaneet yritykset ja yhteisöt ympäri Suomen ahtaalle. Urheiluseurat eivät Suomessa tunnetusti ole olleet omistajilleen mitään rahasampoja, päinvastoin, ja nyt moni onkin pyytänyt suomalaisilta kädenojennuksia. Osa on myös antanut omasta pussistaan suoraan niille, joita koronavirus kolauttaa taloudellisesti, ja osa tarjoaa muuta apua. Seuraavassa joidenkin suomalaisseurojen nokkelia reaktioita vallitsevaan tilanteeseen. Tarvitsetko apua? Ässien pelaajat ihastuttivat käyttämällä sakkokassansa varat juhlimisen ja matkustamisen sijaan tukemalla paikallisia yrittäjiä . Lätkäseuroissa sakkokassan tuotot on perinteisesti käytetty kauden päätösmatkan rahoittamiseen, mutta Ässien pelaajat käyttivät noin 5 000 euroa paikallisten yritysten lahjakortteihin. Jääkiekon naisten liigassa pelaava Oulun Kärpät haluaa niin ikään auttaa paikallisia yrittäjiä. Kärppien naisten liigajoukkue myy pääsarjapeleissä käytettyjä pelipaitoja 60 euron kappalehintaan. Jokaista myytyä paitaa kohden joukkue ostaa 30 euron lahjakortin paikalliseen yritykseen. Lahjakortit puolestaan jaetaan kauden 2020–2021 aikana seuran sosiaalisen median kanavissa ja ottelutapahtumien yhteydessä. Veikkausliigaseura HJK ilmoitti keskiviikkona sosiaalisessa mediassa, että se voi kuljettaa Helsingin Töölössä asuville senioreille kotiovelle rajoitetun määrän vessapaperia, joka on peräisin HJK:n kotistadionin varastoista. – Pieniä asioita, mutta haluamme olla avuksi lähiseudullemme, HJK ilmoitti. Torstaina seura kirjoitti saaneensa useita yhteydenottoja ja toimittaneensa tilaukset perille pienen ruokakassin kera. HIFK haluaa auttaa jääkiekkoilevien lasten perheitä, joiden talous joutuu koville. HIFK myy lippua ”matsiin, jota ei koskaan pelata”. Tuotot ohjataan lyhentämättömänä HIFK:n junioritoiminnan tukemiseksi. Ostajat saavat muistoksi pääsylipun ja pääsyn myöhempänä ajankohtana järjestettävien grillibileiden rajatulle alueelle. – HIFK:n liigajoukkue tukee seuran junioritoimintaa merkittävästi, mutta siitä huolimatta edessä on vaikeat ajat monelle perheelle. Kriisin seurauksena monet tarvitsevat tukea. Salibandyseura EräViikingit käynnisti #TuePaikallista-kampanjan, jolla se auttaa paikallisia yrityksiä tarjoamalla viestintäkanavansa niiden käyttöön ilmaiseksi. EräViikingit siis tarjoaa esimerkiksi ilmaisia mainosviestejä. – Mikäli esimerkiksi kivijalkaliiketoimintasi on pysähtynyt, voimme kertoa eteenpäin verkkokaupastasi tai kotiinkuljetuspalvelustasi. Oletko kenties freelancer tai siivousyrittäjä? Kerromme mielellämme palveluistasi eteenpäin, EräViikingit kirjoitti. Salibandyn liigaseura Happee ilmoitti muutama päivä sitten tarjoavansa kaupankäyntiapua esimerkiksi yli 70-vuotiaille ja koronaviruksen riskiryhmään kuuluville. Samanlaista apua Vaasan seudulla tarjoaa jalkapalloseura VPS, joka on ryhtynyt toimeen Ykkösessä pelaavan ykkösjoukkueensa ja vapaaehtoisten voimin. VPS haluaa auttaa koronaviruksen riskiryhmään kuuluvia. – Jos siis tarvitset itse apua tai tunnet jonkun, joka sitä tarvitsee – ota yhteyttä niin tulet sitä saamaan, ruokaostoksissa tai muissa tarpeissa, VPS tiedotti. Suomen MM-rallin järjestävä organisaatio puolestaan kertoi Twitterissä päivittäneensä tietokoneensa niitä tarvitsevien alakoululaisten käyttöön. Valtaosa suomalaisista lapsista ei tällä hetkellä saa lähiopetusta. Lippuja myyntiin Apua paitsi tarjotaan myös pyydetään. Ässien lisäksi myös muualla Suomessa suuri joukko urheiluseuroja on alkanut myydä lippuja, joilla pyritään paikkaamaan tyrehtynyttä kassavirtaa. Koripallon liigaseura Lahti Basketball myy lippuja tulevan kauden ensimmäiseen peliin ja pyrkii rikkomaan yleisöennätyksensä. Tampereen Pyrinnön korismiehet mainostavat mahdollisuutta liittyä seuran faniklubiin. Vastineeksi saa muun muassa ensi kaudeksi neljä vapaalippua. Liigaseura Jukurien ratkaisu oli tarjota kausikorttien ostajille mahdollisuus saada oma nimensä Jukurien kotiareenan seinällä koko kauden ajan esillä olevaan jättitauluun. Monillä jääkiekon miesten liigaseuroilla on myös ravintolatoimintaa. Ainakin Rauman Lukon ja Lahden Pelicansin ravintolat ovat poikkeuksellisesti aloittaneet kotiinkuljetukset. ”Käytetään hyväksi” Nopea reagointi on Pirkanmaalla johtanut myös pieneen hämminkiin FC Hakan ja Ilveksen välillä. Jalkapallon liigaseura Ilves alkoi maanantaina mainostaa tyhjille katsomoille pelattavaa ottelua, jossa yritetään tehdä yleisöennätys. Ilveksen ja Hakan piti huhtikuussa pelata Veikkausliigassa Pirkanmaan derby, joka ei kuitenkaan nyt ole mahdollinen. Ilves kertoi sivuillaan, että Pirkanmaan herruus ratkaistaan sen sijaan Playstation-pelikonsolilla ja lipun ostaneet voivat seurata ottelua Youtubesta. Ilveksen yleisöennätys on peräti 24 873 katsojaa, joka tehtiin, kun seura kohtasi Ratinan stadionilla Juventuksen vuonna 1984. Hakan toimitusjohtaja Olli Huttunen sanoi Valkeakosken Sanomille , että Ilveksen tempaus tuli valkeakoskelaisille yllätyksenä. – Tapahtuma on Ilveksen myyntiryhmän kehittelemänä. Meihin ei oltu missään yhteydessä, Huttunen sanoi Valkeakosken Sanomille . – Ottelu on sinänsä hyvä idea, mut nyt on unohtunut, että meidän brändiä ja logoa käytetään hyväksi. Huttunen sanoi ymmärtävänsä tilanteen, jossa seurat pyrkivät kehittämään uusia ideoita. Seurat pyrkivät nyt löytämään yhteisen tavan toteuttaa tapahtuman. Somehassuttelua Seurat ovat myös pyrkineet viihdyttämään seuraajiaan sosiaalisessa mediassa. Jo aiemmin nähty neljän suora teki paluun Twitterissä: Mikäli tviitti ei näy alla, voit katsoa sen tästä . Veikkausliigan FC Inter jakoi sosiaalisessa mediassa entisen pelaajansa Henri Lehtosen kuvaaman videon, jossa Lehtonen tekee vessapaperirullalla samoja temppuja, joita yleensä tehdään jalkapallolla. ”Pänä” Lehtonen haastoi muutkin jakamaan temppunsa somessa. – Tempun ei missään nimessä tarvitse olla juuri vessapaperirullalla pomputtelua, vaan mielikuvituksen käyttö on sallittua ja suositeltavaa, FC Inter kirjoitti. Mikäli video ei näy alla, voit katsoa sen tästä .