Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Pori Jazz

Ajoitko Helsingistä Ouluun Mikkelin kautta, koska et tajunnut kääntyä? Tiet ja tunnin junat nostavat intohimoja, koska jokaiselle oma yhteys on tärkein

Tätä ei pitänyt ikinä kertoa kenellekään. Suomenruotsalaisuuden ja lappilaisuuden eroilla irvailevan Jättekiva -sarjan Micken takia asiasta tulee nyt julkinen. Helsinkiläisen Micken ( Elmer Bäck ) lappilainen avopuoliso Aino ( Anna Paavilainen ) kertoi yhdessä jaksossa sukulaisilleen automatkasta pohjoiseen. Micke oli ajanut Tornioon kymmenen tuntia, mutta sukulaiset ajoivat saman matkan toisin päin kuudessa tunnissa. "Sit käännyit vahingossa Mikkeliin, kun meidän ois pitänyt ajaa Jyväskylän kautta, tietenkin", Aino heitti Mickelle. En selvästikään ole ainoa, joka on ajanut Helsingistä Ouluun Mikkelin kautta. Jättekivassa menee pieleen vain se, että jos EI käänny Lahden moottoritien jälkeen nelostielle, joutuu Mikkeliin. (Sieltä Jyväskylään johtava tie on muuten vaarallisen huonokuntoinen kaatosateella.) Viitta pohjoiseen johtavalle rampille jäi huomaamatta, koska oletin, että nelostie on Suomen pääväylä, joka jatkuu suoraan moottoritieltä. Kaikkien mielestä maan halkaiseva E75 ei kuitenkaan ole se tärkein tie. Maantiet ja rautatiet ovat hyvin paikallinen asia, vaikka ne muodostavat meille kaikille yhteisiä valtakunnallisia verkostoja. Tämä on ollut pakko huomata varsinkin keskustelussa nopeista junayhteyksistä: tunnin junista Turkuun ja Tampereelle, pohjoisen radasta ja itäradan linjauksesta. Etelä-Suomi huutaa kovemmin kuin pohjoinen, joten kaksoisraide tulee vasta Ylivieskaan eikä Ouluun asti. Kiista tuntuu olevan eniten Turun ja Tampereen välinen: kumpi ensin? Hallitusohjelmassa teitä ja ratoja luvataan korjata ja kehittää ja nopeita yhteyksiä edistää. Sen enempää siitä ei selviä, ei aikatauluja eikä tarvittavia rahasummia. Eikä niitä ole helppo selvittääkään. Keskuskauppakamarin mukaan pisimmällä on tunnin juna Turkuun – oikoradan rakentamista vaille valmis. Se voisi toteutua 5–8 vuodessa. Muiden nopeiden yhteyksien suunnitteluvaiheet ovat vielä kesken. Hallitus antoi tiistaina lisäbudjetin, jossa Helsinki–Tampere-pääradan kehittämisen suunnitteluun luvataan 11 miljoonaa euroa. Tämä edistää kolmannen raiteen saamista, mutta rahoilla ei vielä rakenneta mitään. Nopeisiin yhteyksiin palataan myöhemmin erikseen. Neljän tunnin yhteys Ouluun on vielä pitkässä kuusessa, vaikka toki kolmosraide etelässä sitäkin edistää. Tavaraa kulkee pohjoisen raiteilla kuitenkin niin paljon, että tukoksia syntyy ja matka hidastuu. Itäradan linjaus Kouvolan ja Porvoon kautta on vasta selvitys- ja lobbausvaiheessa. Jättekiva kertoo vanhan totuuden siitä, että etelästä on pitempi matka pohjoiseen kuin toisin päin. Lapset tottuvat jo pieninä istumaan autossa ilman turhia vessataukoja, kun matkataan etelään kisoihin tai Helsinki–Vantaan lentoasemalle. Ehkä siksi Suomi valuu etelään. Teiden korjausvelka on niin suuri, että sitä ei hallituksen lupauksilla kurota umpeen, mutta kaikkia tuskin kannattaakaan kunnostaa. Kirjoittaja on Lännen Median uutispäällikkö.