Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Kuiskailua ja aavekuvia – Poriginal-gallerian näyttelyt tarjoavat taidetta herkille aisteille

Kuvataide Minna Kangasmaa: Passage Inkeri Aula, Mark Niskanen, Jani-Matti Salo: Sade on toisenlaista nyt 22.9. saakka. Poriginal-galleria, Eteläranta 6, Pori, avoinna ti–su kello 11–18. Inkeri Aula (s. 1978), Mark Niskanen (s. 1991) ja Jani-Matti Salo (s. 1984) ovat luoneet ihanasti supisevan ääniteoksen. Lausunta muistuttaa kuiskausvideoita, joissa pyritään tuottamaan mielihyvän väristyksiä erilaisilla hiljaisilla äänillä. Suurimman eron YouTuben niin sanottuihin ASMR-kokemuksiin tuo kolmikon tilateoksen ankara kauneus. Kazimir Malevitšin (1879–1935) maalaamiin mustiin neliöihin kiteytyi moderni ajatus luonnon alisteisuudesta ja toisaalta pyrkimys tavoittaa jotain ylevää ja ihmisen ymmärryksen ylittävää. Samat teemat löytyvät ääni-installaation kolmesta turkoosista neliöstä. Ne ovat kaiutinpaneeleja, joihin kätkeytyy uutta äänitekniikkaa ja kierrätysmuovia, nykyihmisen ylivertaisuuden ilmentymiä. Keskilattialla kuulijan ympärille piirtyy sisäkkäisten äänten kehiä. Ikään kuin kuiske, galleriatila, ulkoa kantautuva liikenne ja koko maailma pyörisivät kokijan ympärillä. Sade on toisenlaista nyt kertoo jokikokemuksista ja elinympäristön muutoksista. Malevitš kutsui maalauksiaan paljaiksi ikoneiksi. Nyt suhteesta pyhään vihjaa akustiikka. Kaiutinpaneelit luovat vastaavia ilmiöitä kuin kirkkoholvit, jotka kuljettavat hiljaisiakin ääniä salin laidalta toiselle. Yläkerrassa Minna Kangasmaan (s. 1967) videolla mustarastas laulaa rautaportin päällä. Vanereille ilmestyy häilyviä mäntymetsiä, jos niitä katsoo sopivasta kulmasta. Tässäkin näyttelyssä liikutaan luonnon, ihmisen ja havaintokyvyn rajoilla. Kevyille maalaustelineille asetetut levyt viittaavat 1800-luvulla yleistyneeseen ulkoilmamaalaukseen. Taiteilijoiden luontosuhteeseen kytkeytyy myös Woodland Lace I , jossa puuaihe on esillä nuottitelineellä. Kangasmaan työskentelyä kuvataan prosessimaiseksi. Passage -näyttely liittyy yli vuosikymmenen ajan työstettyihin aiheisiin. Kokonaisuuden haaste onkin otannan niukkuus, joka ei ihan riitä imaisemaan pitkäjänteisen taiteellisen ajattelun sisään. Being on sarja kipsivaluja ihmiskehosta. Hämmästyttävimmän ilmiön luovat kasvot, jotka näyttävät kääntyvän ja katsovan ulos veistoksesta. Näin ihmisen jäljet jäävät maailmaan kummittelemaan. Molemmat näyttelyt kuvaavat hienosti, kuinka muistaminen ja menneisyyden läsnäolon havainnointi lisäävät ymmärrystä kaiken yhteenkietoutuneisuudesta.