Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Keski-ikäisen liikenneasenne vaarantaa nuoren kuljettajan hengen

Nuorten kuljettajien yliedustus vakavissa liikenneonnettomuuksista on vakava huolenaihe. Jokainen liikennekuolema on suunnaton tragedia, niitä on kyettävä kitkemään. Muuten tavoite liikennekuolemien puolittamisesta jää puolitiehen. Heinäkuuhun mennessä liikennekuolemia oli jo 136, joka oli koko vuoden tavoite. Tikunnokkaan on nostettu erityisesti 17-vuotiaat, poikkeusluvalla ajokortin ennen täysi-ikäisyyttä saaneet kuljettajat. Katsantokanta on kapea, yleistykset lähentelevät vastenmielisyyttä. Poikkeusluvan saaneet suorittavat saman ajotutkinnon kuin vuotta vanhemmat. On kohtuutonta niputtaa nuorten liikenneonnettomuudet poikkeusluvalla ajokortin suorittaneiden niskaan. Uutisotsikoissa nuoriksi lasketaan usein alle 28-vuotiaat kuljettajat, joita on huomattavasti isompi joukko. Yleisemmin nuorista kuljettajista puhutaan heidän ollessa 17–20 -vuotiaita. Nuorten kuljettajien onnettomuuksiin vaikuttavat monet tekijät. Ikä on niistä toki yksi. Iän karttuminen kerryttää myös kokemusta. Jo vuosikymmeniä ajo-opetuksessa käytetty hokema pitää yhä paikkaansa: Ajokortin suorittaminen ei merkitse valmista kuljettajaa, vaan lupaa alkaa itsenäinen tieliikenteen opiskelu. Ensimmäinen vuosi on aina vaarallisin, suoritti ajokortin sitten 17- tai 27-vuotiaana. Myös aiempi kokemus liikenteestä vaikuttaa. Nuorten asenteissa sanotaan olevan parantamisen varaa. Niin aina. Toki nuoren veri on kuumempaa kuin varttuneemman. Ei sitä asennoitumista liikenneriskeihin ehditä autokoulussa opettaa. Kyse on laajemmin kasvatuksesta. Millaista esimerkkiä me nuorten kuljettajien keski-ikäiset vanhemmat annamme? Jos kiroamme kotona kameran välähtämistä valtion turhanaikaisena rahastuksena ja holhoamisena, ei paljon tarvitse arvailla, millaisen muistijäljen se takapenkillä istuvalle lapselle jättää. Varsin monelle kokenut kuljettaja, oman elämänsä arivatanen, pitää nopeusrajoituksia mielipideasiana. Asenne välittyy jälkikasvulle. Nuoret tarvitsevat lisää liikenneasennevalistusta, se on totta. Mitä jos aloitettaisiin se meidän vanhempien oman asenteen korjaamisella?