Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Pori Sinfoniettan yökonsertissa solistiksi nousi orkesterin uusi klarinetisti Paolo Poma, konsertissa kaksi puhallinsoitinta kisailivat ja säväyttivät ihanteellisella tavalla

Musiikki Yöpuhallus. Pori Sinfoniettan yökonsertti 29.8. Keski-Porin ja 30.8. Kokemäen kirkossa. Kapellimestari Tibor Bogányi. Solistit Paolo Poma, klarinetti ja Bence Bogányi, fagotti. Fagottitaiteilija Bence Bogányi aloittaa oktaaviparilla (sama sävel eri korkeuksilta). Korkeampi sävel vaihtuu salamannopeasti matalille taajuuksille. Ruotsalaisen Franz Berwaldin Konserttikappale B-duuri fagotille ja orkesterille (sävellysvuosi 1827) jatkuu fagotin soittamalla kauniilla, vetovoimaisella melodialla, jota Pori Sinfoniettan viulut herkästi säestävät ylikapellimestarinsa Tibor Bogányin johdolla. Bence Bogányi soittaa virtuoosisesti useita kadensseja. Teos etenee kepeästi siitä huolimatta, että välillä patarummut soittavat mukana. Kolmiosaisessa, yhtäjaksoisesti esitetyssä teoksessa on värikkyyttä, esimerkiksi sointukulkuihin mystisesti vaikuttava ensi osan kontrabasson pysyvä sävel. Kepeys vallitsi läpi koko teoksen lukuun ottamatta ensi osan loppupuolta. Fagotin juoksutuksen iskuista ei saanut selvää, vaan fagotti sulautui paksuhkoon orkesterisatsiin. Klassinen, ajaton kauneus tulvahti Keski-Porin kirkkoon, kun vastavalittu klarinetin äänenjohtaja Paolo Poma aloitti Franz Danzin Sinfonia concertanten B-duuri klarinetille ja fagotille op. 47 , vuodelta 1818. Klarinetti aloitti useimmiten temaattisen kerronnan. Bence Bogányin fagotti soitti taustalla tai otti soolovuoron klarinetin jälkeen. Kaksi puhallinsoitinta yhdistyvät teoksessa ihanteellisella tavalla. Solistit kisailivat hyvässä yhteishengessä. Klarinetin taidokas kadenssi päätti hitaan osan. Finaalissa solistien teemojen koristeelliset muuntelut yhdessä ja erikseen, säväyttivät. Pori Sinfonietta antoi solisteille tilaa musisoida. Paolo Poma on aktiivinen uudemman musiikin esittäjä. Tuonnempana kuulemme sitten sitä. Tosin yökonserttiin valittu teos oli omiaan. Klassisen musiikin ankarat kriteerit tulivat runsain mitoin täytetyksi kummallakin solistilla. Ilta pimeni ja musiikki parani. Joseh Haydnin Sinfonia nro 8 ”Ilta” oli juuri sitä auvoista hivelevyyttä, mitä sielu kaipasi Suomen elokuisessa, poikkeuksellisen lämpimässä säässä. Tibor Boganyi viittoi Sinfoniettaan eloa ja yllätys seurasi toistaan. Ensiosassa sooloja soittivat muun muassa huilu ja käyrätorvi, Andantessa jousten äänenjohtajat ja menuetissa kontrabasso, mikä vuonna 1761 oli vallankumouksellista. La Tempesta -finaalissa orkesteri laittoi liikkeelle teoksen luonteen mukaisen, aristokraattisen hillityn myrskyn.