Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri SK Cup

Näitä vatsalihaksia sopii ihailla – kolmoset Annette, Harriet ja Marina näyttävät, että 50 on uusi 30

Sisarukset, tarkemmin ottaen kolmoset, Harriet Fogelberg , Annette Väyrynen ja Marina Söderling , huokuvat hyvinvointia. Yhteinen hurahdus salitreeniin Nämä kolme naista, kaikki 50-vuotiaita, ovat kovassa kunnossa. Heillä kaikilla on hehkuva iho, hymy herkässä ja kiinteät lihakset. Treenaaminen erityisesti kuntosalilla on kuulunut heidän elämäänsä jo yli 30 vuoden ajan. He olivat 16-vuotiaita, kun serkku vei heidät ensimmäisen kerran salille. – Ensimmäinen ajatus oli, että ”vitsit, tää on makeeta” , Annette muistelee nauraen. Salille heidän on päästävä jopa kuusi kertaa viikossa. Kuntosali, 12Rounds-nyrkkeilytunnit, HIIT-treenit ja oman kehon painolla harjoitteleminen kuuluvat heidän viikko-ohjelmiinsa. Vuosien aikana kaikenlaista treeniä on tullut kokeiltua. – Treenit kestävät noin 25-40 minuuttia. Joskus aikaa ei ole enempää kuin 20 minuuttia. En treenaa oikeastaan koskaan käsiä, koska työni on niin fyysistä, kampaajana työskentelevä Harriet kertoo. Marina ja Annette tekevät toimistotyötä, jossa istumista täytyy kompensoida liikunnalla. Keväällä ja kesällä Annette ja Marina taittavat työmatkat pyörillä. Annettelle kertyy kilometrejä viikossa yli 100. Marina aloittaa aamunsa ennen kuutta lenkkeillen koiran kanssa. – Kausittain käytössäni on ollut jo pidemmän aikaa valmentaja Vesa Kerälän laatimat treeniohjelmat ja ruokavaliot, Marina kertoo. Näiden naisten treenitahti ja energia saattavat hengästyttää, mutta heidän on myös pakko liikkua: Annettella ja Marinalla on pian tulossa jo toinen lonkkaleikkaus. Heillä on synnynnäinen lonkkavika molemmissa lonkissa. – On tosi tärkeää, että ylläpidämme lihaksistoa ja kuntoa. Tämä auttaa kehoa pysymään ihan oikeasti koossa, Annette kertoo. – Lonkkavika ja kivut eivät ole koskaan olleet meille tekosyy antaa periksi ja olla liikkumatta, Marina jatkaa. Lepo, terveellinen ruoka, nukkuminen, kivojen asioiden tekeminen, koti-illat ovat sisaruksille tärkeitä. Hierojalla käyminen ja venyttely tekee hyvää, erityisesti lonkille. Palautumisen tärkeyttä ei voi vähätellä. – En pysty tekemään kahta treenipäivää peräkkäin, koska työni on niin kuormittavaa. Palautuminen on tosi tärkeää. Polveni on leikattu, joten kropalle täytyy olla aiempaa lempeämpi, Harriet kertoo. Ehkä vielä kerran fitness-lavalle Sisarukset ovat tehneet paljon töitä kehojensa eteen kivuista huolimatta. 1990-luvun lopussa Annette ja Harriet kisasivat kehonrakennuskisoissa. Nyt Annette ja Marina suunnittelevat kisaavansa vielä kerran fitneksen masters-sarjassa parin vuoden päästä – maallikon silmin katsottuna nämä naiset kelpaisivat fitness-kisoihin vaikka samantien! – Aiemmin tuli treenattu rajusti ja itsekriittisesti. Nyt iän myötä tulee oltua hellempi itselle. Olemme oppineet treenin ja levon tasapainon tärkeyden. Teen niitä liikkeistä, mistä pidän ja jotka sopivat minulle, Annette toteaa. Monet kuvittelevat, että treeni on tärkeintä, mutta ikä on opettanut sisaruksille, että lepo tulee ensin, sitten ruokavalio ja sen jälkeen vasta treeni. He ovat myös sitä mieltä, että treenissä ei tarvitse olla enää niin suunnitelmallinen. – Salilla ei myöskään tarvitse olla tuntia tai kahta. Kroppa vastaanottaa puoli tuntia tehokkaasti - muu aika menee jo hukkaan. Ennen treenattiin pikkuvihon kanssa, johon tuloksia merkattiin, mutta oikeasti se vihko on aivan turha, Marina naurahtaa. Hyvään kuntoon pääsee syömällä oikein Kaikki kolme nyökyttelevät, kun puhe kääntyy syömiseen: hyvään kuntoon pääsee vain muuttamalla ruokavaliota eikä vedenjuomisen tärkeyttä voi vähätellä. – Lihaksia muokataan ja kiinteytetään, mutta hyvään kuntoon pääsee syömällä oikein, Annette toteaa. Terveellinen kotiruoka on ollut sisarusten ruokavalion keskiössä lapsuudesta lähtien. – Kun omat ruoat tekee itse, tietää, mitä syö. Ruoan tulisi olla monipuolista. Oikea määrä hiilareita, proteiineja ja rasvoja. Sisarukset valmistavat aterioita moneksi päiväksi etukäteen: se säästää aikaa ja rahaa. Kun ateriarytmi on tasainen, myös verensokeri on tasainen, eikä tule turhia mielitekoja. – Vältämme esimerkiksi eineksiä, valkoista leipää, sokeria ja rasvaisia ruokia, Harriet luettelee Marinan ja Annetten nyökytellessä vieressä. Kolmikko luottaa siihen, että saa ruoasta kaiken, mitä keho tarvitsee. BCAA-aminohappoja, magnesiumia ja omega 3 -rasvahappoja napataan joskus purkista. Aamun sisarukset aloittavat karmean kuuloisella etikkapaukulla, jonka positiivisten vaikutusten lista kuulostaa häkellyttävän hyvältä – tämä täytyy ottaa testiin: – Se esimerkiksi polttaa rasvaa, vilkastuttaa aineenvaihduntaa, pitää veren notkeana, laskee verenpainetta, viivyttää osteoporoosia, vähentää selluliittia ja auttaa kuivaan ihoon, Harriet luettelee. Sopivassa tilanteessa makeatkin maistuvat kolmikolle ja he ottavat palan juustokakkua. – Raakajäde on maailman paras herkku! Se on niin hyvää ja sitä voi surutta syödä joka ilta, Annette hehkuttaa. 20 g heraproteiinia 2 dl kookosmaitoa tai -kermaa 180-200 g jäisiä mustikoita 2 rkl kapryylihappoa tai mct-öljyä Sekoita tehosekoittimella. Lisää päälle esim: raakakaakaonibsejä 1/2 tl mehiläisen siitepölyä 1 rkl kookoslastuja 1 rkl mustikkapellavarouhetta Nauti heti!