Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Satakunnan Kansan myynti Sanomalle toteutuu, kauppa sai hyväksynnän kilpailuviranomaiselta

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on arvionsa jälkeen antanut tänään torstaina hyväksyntänsä yritysjärjestelylle, jossa Sanoma ostaa alueellisen media- ja painoliiketoiminnan Alma Medialta, tiedottaa Alma Media. Kaupan toteuttamisen ehdot ovat siten täyttyneet ja Alma Media odottaa kaupan saatettavan päätökseen huhtikuun 2020 loppuun mennessä. Kaupassa Alma Media myy Sanomalle Satakunnan Kansan, Aamulehden, 13 paikallismediaansa sekä painotalo Alma Manun. Myytävien liiketoimintojen viime vuoden liikevaihto oli noin 99 miljoonaa euroa. Kauppasumma ilman velkoja ja käteisvaroja on 115 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuessa siirtyy yhteensä 365 henkilötyövuotta. Myytävillä lehdillä oli vuoden 2019 lopussa yhteensä 190 000 tilausta. Satakunnan Kansa tulee osaksi Sanoman yksikköä nimeltä Sanoma Media Finland, jonka brändejä ovat muun muassa Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Nelonen, radio Suomipop, Tiede, Kodin Kuvalehti ja Aku Ankka. Yksikön liikevaihto oli viime vuonna 577 miljoonaa euroa ja tulos 12 prosenttia liikevaihdosta. Työntekijöitä sillä oli 1800. Satakunnan Kansan ja Tampereella ilmestyvän Aamulehden lisäksi Sanomalle siirtyvät paikallismediat ovat Janakkalan Sanomat, Jämsän Seutu, Kankaanpään Seutu, KMV-Lehti, Nokian Uutiset, Rannikkoseutu, Suur-Keuruu, Merikarvia-Lehti, Sydän-Satakunta, Tyrvään Sanomat, Valkeakosken Sanomat, Jokilaakso ja Vekkari. Vahvasti paikallista Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta on erittäin tyytyväinen Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimintaan. – On iloinen asia, että saimme kaupalle näin nopeasti päätöksen. Kilpailu- ja kuluttajavirasto näki asian samalla tavalla kuin me, mikä on hienoa. Kalstan mukaan kaupat pyritään saamaan maaliin huhtikuun loppuun mennessä. Sen jälkeen Aamulehti, Satakunnan Kansa ja 13 paikallislehteä aloittavat Sanoman uusina mediabrändeinä. – Nyt on aika kääriä hihat. Pääsemme todella miettimään, miten integraatio käytännössä toteutetaan. Kalstan odotukset ovat korkealla. – Aamulehti, Satakunnan Kansa ja Alman paikalliset lehdet ovat erittäin vahvoja omalla alueellaan. Uskon, että meillä on siitä paljon opittavaa myös Sanomassa. Sanoma-konserni on Suomen suurin mediayhtiö. Se toimii kymmenessä maassa, Suomen lisäksi muun muassa Hollannissa ja Puolassa. Vuonna 2019 sen liikevaihto oli 900 miljoonaa euroa ja sillä oli noin 3 500 työntekijää. Alma Median liikevaihto vuonna 2018 oli 355 miljoonaa euroa, ja henkilöstöä on noin 1850. Satakunnan Kansa on osa Alma Mediaa. Päivitys 19.3.2020 kello 17.06: lisätty Pia Kalstan kommentit.