Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

”Kuka nyt tänne tulisi”, ajattelevat monet porilaiset – tapahtumat ruokkivat matkailuimagoa ja sen eteen pitää tehdä töitä

Olipa kerran Porin superviikko, jolloin ”kaikki” olivat Porissa. Viikon aikana nämä ”kaikki” olivat iloisia, minglailivat minkä ehtivät, kävivät keskusteluissa ja ravintoloissa, kuuntelivat jazzia tai sitä, mikä ei ole jazzia, mutta minkä takia jazzeille tullaan, minkä jälkeen Pori laitettiin kiinni. Sen pituinen se. Paitsi että ei ole. On totta, että kun asiaa tarkastelee Yrjönkadun penkiltä tai Satapaskaan nojaten superviikon jälkeen, voi kaupunkikeskusta tuntua autiolta edelliseen viikkoon nähden. Katsantokanta on kuitenkin kapea. Myös ajatus siitä, että Poriin oikeasti tullaan samalla tavalla kuin porilaiset lähtevät lomallaan johonkin Suomen kesäkaupunkiin, taitaa tuntua monesta vieraalta, koska olemme niin järkyttävän tottuneita olemaan vaatimattomia ja vähätteleviä omaa, upeaa kotikaupunkiamme kohtaan. Kuka nyt tänne tulisi? Päätoimittaja Lähdeniemi pohtii pääkirjoituksessaan ( SK 13.7.) tapahtumien merkitystä Porin kaupungille medianäkyvyyden näkökulmasta sekä sitä, miten hankalasti mitattavia tapahtumien vaikutukset ovat. Päätoimittajan sanoin emme tiedä, paljonko näiden seurauksena Poriin muuttaa uusia asukkaita tai kuinka hanakasti yritykset investoivat Poriin. Tämä on tietenkin totta, mutta syystä tai toisesta matkailu on tipahtanut pohdinnasta pois kokonaan. Tapahtumien vaikutus matkailun imagotekijänä on kuitenkin kiistaton. Asia on looginen: kun mietitään mielikuvaa (mistä tahansa) kaupungista, on tärkeää, ettei mieleen tule marraskuinen tori, vaan kesäisen hersyvä, eläväinen (ja mielellään aurinkoinen) tapahtumien keskipiste. Nämä mielikuvat eivät toden totta välttämättä vielä ole riittäviä tapahtumakävijää pakkaamaan elämäänsä muuttolaatikoihin ja vaihtamaan maisemaa pysyvästi, mutta nämä mielikuvat ovat totta vie aivan keskeisiä, kun mietitään mukavaa paikkaa, jossa viettää lomaansa. Näitä mielikuvia tarjoamme paitsi tapahtumakävijöille, myös niille, jotka television kautta seuraavat letkeää Suomi–Areena-fiilistä tai Pori Jazzin konsertteja Kirjurinluodossa. On tärkeää nähdä kokonaisuus, jota syystä tai toisesta ei meillä vielä täysin tiedosteta: suomalaiset reissaavat yhä ahkerammin kotimaassa ja muualtakin halutaan tulla Suomeen yhä enemmän. Pori on osa tätä kokonaisuutta. Heilahteluja esiintyy vuositasolla, mutta esimerkiksi viime vuonna Porin majoitusliikkeissä oli yöpymisiä 10 000 kappaletta enemmän kuin vuotta aiemmin, yhteensä hotelleissa yövyttiin 245 000 kertaa. Tilastojen valossa myös vapaa-ajan matkustusinto Poriin kiihtyi. Visit Finlandin tilastojen mukaan koko Suomen matkailuvienti on kaksinkertaistunut 2000-luvun alusta lähtien. Seuraavan kymmenen vuoden kasvuennuste on yli 30 prosenttia. Pelkästään vuonna 2017 matkailun aikaansaama arvonlisäys oli Suomessa 4,6 miljardia euroa, mikä on 2,6 prosenttia maan bruttokansantuotteesta. Käytännössä tämä tarkoittaa muihin teollisuudenaloihin verrattuna sitä, että matkailu on samaa kokoluokkaa kuin metsäteollisuus ja suurempi kuin esimerkiksi elintarviketeollisuus. Vuonna 2017 matkailijat kuluttivat Suomessa 15 miljardia euroa. Kaksi kolmasosaa tästä muodostui kotimaan matkailusta. Lisäksi ala työllistää maassamme yli 140 000 henkilöä. Matkailu työllistää etenkin nuoria, mutta merkittävyyttä lisää se, että toisin kuin monella muulla alalla, matkailu työllistää myös haja-asutusalueilla. Lisäksi yhden matkailueuron on laskettu tuovan 56 senttiä muille toimialoille, kuten esimerkiksi vähittäiskaupalle. Porin seudulle matkailijat toivat viime vuonna yli 152 miljoonaa euroa. Jos lukuun lasketaan koko Satakunta, kertyi matkailutuloa lähes 233 miljoonaa euroa. Vaikka osuus koko maan potista ei ole valtava, on summa euroina alueen taloudelle merkittävä, eikä matkailubisnekseen kannattaisi ihan puuhasteluna suhtautua. Kasvuennusteiden valossa potentiaalia on. Totta kai tekemistä riittää. Paljon. Metsäänkin voi mennä. Mutta hullujahan me olisimme, jos emme haluaisi olla mukana tässä kehityksessä. Kaino toiveeni on, että matkailusta alettaisiin vihdoin puhua oikeilla nimillä: työkaluna, jolla lisätään myös paikallisten hyvinvointia sekä elinkeinona, joka tuo alueelle rahaa, joka työllistää ja joka lisää alueen dynaamisuutta, viihtyvyyttä ja elinvoimaa. Kirjoittaja on Visit Porin toimitusjohtaja.